Suomalainen luottaa mobiilimaksamisessa omaan pankkiin

Suomalaiset maksavat konsulttiyritys Deloitten mukaan muita pohjoismaalaisia puolet useammin mobiilimaksuistaan oman pankin mobiilisovelluksella. Suomalaiset suosivat myös rahansiirrossa oman pankin mobiilisovellusta kuin kolmansien osapuolten ratkaisuja.

Suomalaiset ovat omaksuneet laajalti pankkien tarjoamat mobiilipalvelut, kun muulla hyödynnetään enemmän kolmansien osapuolten palveluita. Tanskassa erityisesti kolmansien osapuolten toimijoiden älylompakoiden, kuten esimerkiksi Google ja Apple Payn, käyttöaste on kasvussa, selviää Deloitten mobiilikäyttäytymistutkimuksesta.

Selvityksen mukaan 64 prosenttia pohjoismaalaisista käyttää yksityishenkilöiden väliseen rahansiirtoon erilaisia mobiilisovelluksia, vastaava osuus Suomessa on vain 39 prosenttia. Näistä henkilöistä jopa 77 % käyttää mobiilirahansiirtoon pankin omaa mobiilisovellusta.

Pankkien omat ladattavat sovellukset saattavat olla turvallisempia myös tietoturvamielessä.

”Suomessa pankit ovat selvästi onnistuneet rakentamaan hyviä ja käyttäjäystävällisiä mobiilisovelluksia. Kansalaiset käyttävät mieluummin niitä kuin kolmansien osapuolten palveluita’’, sanoo finanssialan toimialajohtaja Ilkka Huikko Deloittelta

”Toisaalta Suomessa on myös pitkään investoitu ja resursoitu osaamiseen, jonka avulla nämä monimutkaiset ja tietoturvatasoltaan kriittiset sovellukset on ylipäätään saatu onnistuneesti kehitettyä”, Huikko jatkaa.

Kolmansien osapuolten sovelluksia käyttäessä kuluttajalla saattaa hämärtyä käsitys siitä, mikä on tosiasiallinen maksuväline ja mihin kaikkialle tieto maksutapahtumasta välittyy. Maksuketjussa voi olla neljäkin eri toimijaa: maksaessa verkkokaupassa mobiilisovelluksella, johon on liitetty luottokortti, välittyy maksutapahtumasta tieto sovelluksen tarjoajalle, luottoyhtiöön, verkkokauppaan ja mahdolliselle maksunvälittäjälle.

Deloitten Digital Consumer Trends -tutkimus selvitti yli 36 000 kuluttajan mobiilikäyttäytymistä 23:ssä maassa. Pohjoismaissa tutkimukseen vastasi 5 000 kuluttajaa ja Suomesta 1 000.

Lisää: Deloitten Digital Consumer Trends 2020 (LINKKI, pdf)

Kuvituskuva: Deloitte