Kaupungit innostuivat robottibusseista

Robottibusseja on testattu Suomessa kaupunkiympäristössä jo useiden vuosien ajan ja tavoitteena onkin tulevaisuuden tehdä robottibusseista pysyvä osa kaupunkien joukkoliikennettä. Nyt selvitetty myös, miten robottibussit voisivat toimia osana kaupunkien joukkoliikennejärjestelmää.

Robottibussia pilotoitiin Keran kaupunginosassa Espoossa jo vuonna 2019. Kuva Janne Ketola / Summit Media Oy.

Automaattisen ajamisen ja robottibussien laajemman käyttöönoton ajankohdasta on olemassa erilaisia arvioita. Esimerkiksi ajoneuvovalmistajien näkemysten mukaan voisi olla mahdollista, että noin vuodesta 2025 alkaen ollaan teknisesti täysin valmiita toimimaan muun liikenteen seassa.

Todennäköisimmin automaattisen joukkoliikenteen voi odottaa olevan jo melkoisen vakiintunutta vuoteen 2040 mennessä. Tavoitteena on, että robottibussit toimisivat osana joukkoliikennettä ja tarjoaisivat joustavan liityntäliikenteen esimerkiksi junan ja metron käyttäjille.

Suomalaisen Sitowise on laatinut toimenpidesuosituksia kaupungeille uudessa tänään julkistettaassa selvityksessä. Selvitys on osa Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamaa 6Aika-hanketta ”Vähähiilinen liikkuminen liikennehubeissa”.

Uudessa raportissa kerrotaan esimerkiksi  minkälaisia vaatimuksia robottibussiliikenne asettaa esimerkiksi kaupunkisuunnitteluun, kuten turvallisuus, pysäkkijärjestelyt, latausasemien sijainti, etäohjaus häiriötilanteissa, palvelun saavutettavuus ja esteettömyys.

Selvitystä esitellään tänään tiistaina järjestettävässä webinaarissa. Tilaisuudessa puhuvat Sitowiden lisäksi Espoon ja Traficomin edustajat. Yrityspuolelta ovat mukana ovat Sensible 4, Linkker ja Roboride.

Lisää: Aiempia robottibusseja käsitteleviä uutisia Uusiteknologia.fi:ssä  (LINKKI).

Kuva: Sensible 4:n robottibussi Nokian Espoon pääkonttorin edessä.