Käänteentekevä ruoripotkuri sai suomalainen insinöörityöpalkinnon

Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF päättivät antaa tällä kertaa palkinnon yksittäisten ihmisten sijaan Suomessa yli 30 vuotta kehitetylle ABB:n Azipod-ruoripotkurijärjestelmälle. ABB lupasi lahjoittaa saamansa 30 000 euron palkintosumman  John Nurmisen Säätiölle Itämeren ja sen perinnön pelastamiseksi.

Suomessa kehitetty ABB:n Azipod-järjestelmä liikuttaa esimerkiksi Suomenlinnan II-lauttaa ja maailman suurinta risteilijää, Royal Caribbeanin Wonder of the Seas -alusta. Tähän mennessä ABB on myynyt yli 700 Azipod-yksikköä yli 300 alukseen.

Palkitun Azipod-järjestelmän kehittämiseen ovat vaikuttaneet monet insinöörit, joten Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF päättivät osoittaa palkinnon Suomessa kehitetylle teknologialle ja kaikille sen menetyksen vaikuttaneille.

’’TEK ja TFiF haluavat kunnioittaa kaikkia Azipod-järjestelmän kehittämiseen osallistuneita. Siksi osoitamme palkinnon kaikille upeille insinööreille teknologian takana, palkintoa koordinoiva Jussi-Pekka Teini sanoo. Hän on TEKin kestävän teknologiayhteiskunnan asiantuntija.

ABB:n Azipod on sähköinen propulsiojärjestelmä eli se tuottaa työntövoiman sähköllä. Yritys valmistaa Azipod-ruoripotkuriyksiköt Helsingin Vuosaaressa, kokoonpanee laivan sisälle tulevat kääntöjärjestelmät Haminassa ja rakentaa pienemmät, alle 7.5 megawatin Azipod-yksiköt Kiinan Shanghaissa. Myös ABB:n tuotekehitys sijaitsee Vuosaaressa.

Tänä vuonna insinöörityöpalkinnon muita finalisteina olivat ABB:n Azipod-ruoripotkurijärjestelmän lisäksi Kuori Oy:n suuret kosketusnäyttöteknologiat, Sandvikin RockPulse kallion poraus- ja mittausjärjestelmä, Solar Foodsin Solein-proteiinin kasvatusteknologia, jota voidaan käyttää ruokana myös avaruusaluksissa sekä VTT:n kaksisuuntainen elektrolyyseri-polttokennojärjestelmä.

Lisää finalisteista Uusiteknologia.fi:n uutisessa  (LINKKI).Azipod-järjestelmän kehittäminen alkoi jo 1980-luvun lopussa julkisen sektorin, telakan ja laitetoimittajan yhteistyönä. Siinä Merenkulkuhallitus, Strömberg ja Wärtsilä Meriteollisuuden Helsingin telakka alkoivat kehittää jäänmurtajaa, joka olisi entistä tehokkaampi ja ketterämpi. Pilottiprojektin aikana Strömberg yhdistyi ABB:hen 1988.

Viime vuoden 2020 voitto meni espoolaiselle Sensible 4-yrityksen robottibussin rakentajille ja vuotta aiemmin 2019 avaruuden piensatelliittien kehittäjille Tuomas Tikalle, Jaan Praksille, Antti Kestilälle, Pekka Laurilalle ja Rafal Modrzewskille (LINKKI). Vuonna 2018 palkinnon voitti Visedonin älykäs voimalinja työkoneisiin (LINKKI).