Lidar-kameroista ja tekoälystä apua liikenteeseen

Suomalainen Nodeon kokeili Helsingin Jätkänsaaressa lidar-tutkakameroita ja tekoälyä liikenteen analysointiin ja liikenneturvallisuuden parantamiseen. Kokeilussa saavutettiin yli 95 prosentin tarkkuus liikennelaskennassa ja otettiin kehitysloikka liikenneturvallisuutta parantavassa C-ITS-ratkaisun kehittämisessä.

Nodeon Finland testasi Helsingin Jätkäsaaressa kesän ja syksyn 2021 aikana Lidar-kameroita ja tekoälyn hyödyntämistä risteysalueen liikennevirtojen seurannassa ja laskennassa sekä liikenneturvallisuuden parantamisessa.

Kuva Nodeon Finland

Helsingin kokeilu oli ensimmäinen laatuaan aidossa katuympäristössä Suomessa. Yhteistyökumppanina AI-alueella toimi Bluecity Technology.

Kokeilu oli osa Forum Virium Helsingin ja kaupungin Jätkäsaari Mobility Lab -hanketta, joka tukee uusien älyliikenteen innovaatioiden kokeilemista.

”Saimme kokeiluista arvokasta ymmärrystä ja referenssejä LiDAR- ja C-ITS-sovelluksista. Näemme nämä ratkaisut yhtenä keskeisenä kehityspolkuna, jonka kautta kadunvarsien älykkyyttä kehitetään matkalla kohti autonomista liikennettä.”, Nodeon Finlandin älykkäiden kaupunkien liiketoiminta-alueen johtaja Timo Majala toteaa.

Lidareiden soveltuvuutta liikennetiedon keräämiseen kokeiltiin kolmessa risteyksessä. Laitteistot tuottivat yksityiskohtaista tietoa liikenteestä, esimerkiksi ajoneuvojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden lukumääristä, nopeuksista, tarkoista liikeradoista ja uhkaavista vaaratilanteista.

Kokeilua laajennettiin liikenneturvallisuuden parantamiseen.Testitilanteessa autoilijaa varoitettiin pikaviestillä uhkaavasta törmäystilanteesta ns. C-ITS-palveluviestin avulla.

Viestejä voitiin vastaanottaa navigaattorina toimivalla älypuhelimella, ja yhä useammin myös uusien autojen kojelaudan näytöllä.  Tosielämän kokeilu tarjosi myös tietoa teknologian tarjoamista mahdollisuuksista ja toteutuksen kriittisistä reunaehdoista.

Kuva Nodeon Finland

“Tämä kokeilu paransi ymmärrystä siitä, miten kaupunkiliikenteestä voidaan tuottaa tietoa ja lähestyä liikenneturvallisuuden parantamista uusin tavoin”, sanoo projektipäällikkö Janne Rinne Forum Virium Helsingistä.

Lidar-kamerat ovat nopeasti kehittyvä teknologia, jota tullaan käyttämään tulevaisuuden myös robottiautoissa.

Lidareilla voidaan kuvata tarkasti fyysistä ympäristöä 3D-pistepilvimallin avulla.  Kokeilutoiminta Helsingissä jatkuu Mobility Lab Helsinki -nimellä vuosina 2022–2024.

Lisää: Helsingin Lidar-järjestelmän toiminta (LINKKI, Youtube-video), Nodeon Finland (LINKKI), Bluecity Technology (LINKKI),  Jätkäsaari Mobility Lab (LINKKI).

Kuvat ja video: Nodeon Finland