Peligrafiikkaa Volvon uusiin sähköautoihin

Volvo aikoo tuoda seuraavan sukupolven sähköautoihin uusimman fotorealistisen grafiikan yhdessä pelitalo Epic Gamesin kanssa. Käyttöön tulee Epicin 3D-pohjainen Unreal Engine -grafiikkajärjestelmä eri ratkaisuineen.

Volvo on ensimmäinen eurooppalainen autonvalmistaja, joka hyödyntää Unreal Engineä HMI-käyttöliittymän kehityksessä.  Aluksi painopiste on kuljettajan tietomoduulissa (DIM), joka on yksi matkustamossa sijaitsevista näytöistä.

Epicin Unreal Engine.

DIM tarjoaa kuljettajalle oleellisia tietoja ja viihdeominaisuuksia. Parempi tarkkuus, elävämmät värit ja täysin uudet 3D-animaatiot ovat etusijalla. Vaihtia antaa Qualcomin Snapdragon-suorittimet.

Volvon tulevat sukupolven tieto- ja viihdejärjestelmät ovat yli kaksi kertaa edeltäjäänsä nopeampi ja grafiikan käsittely ohjaamossa on jopa kymmenen kertaa nopeampaa. Epic Gamesin Unreal Engineä pidetään yhtenä kehittyneimmistä reaaliaikaisen 3D-grafiikan työkaluista, jota hyödynnetään pelien lisäksi muillakin aloilla.

Ensimmäinen auto, joka käyttää uutta grafiikkaa, on Volvon täysin sähköinen lippulaivamalli, jonka ruotsalais-kiinalainen Volvo esittelee myöhemmin tänä vuonna. Kyseinen malli on ensimmäinen yrityksen uuden täyssähköautojen sukupolven edustaja.

Pidemmällä tulevaisuudessa autonvalmistaja näkee Unreal Enginessä lisää mahdollisuuksia, joita voi hyödyntää muilla teknologian osa-alueilla uusissa automalleissa. Yrityksen tavoitteena on tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä kehittää puolet autojen ohjelmistoista itse ja se etsii riveihinsä lisää ohjelmistokehityksen ammattilaisia.