Tekstiviesti kasvaa edelleen yrityskäytössä

Ensimmäinen tekstiviesti lähetettiin lähes 30 vuotta sitten, mutta tällä perinteisellä kanavalla on edelleen yrityksissä vahva asema uusista mobiilisovelluksista huolimatta. Kuluttajien välillä tekstiviestien lähettäminen sen sijaan on laskenut Traficomin tilastojen mukaan koko ajan. 

Tekstiviestien hyödyntämiseen yrityksissä erikoistuneen NextUp Oy:n mukaan yritysten lähettämien viestien määrä on edelleen kasvanut vuosittain jopa kolmanneksella.  Heidän Quriiri-palvelun kautta lähetetäänkin vuodessa jo yli 200 miljoonaa tekstiviestiä.  Tekstiviesti onkin edelleen suosittu viestintäkanava erityisesti yritysten ja kuluttajien välisessä palveluviestinnässä.

Kännyköiden tekstiviestiformaatti on säilynyt lisäksi pitkälti samana ensimmäisestä viestistä lähtien. Se hyödyntää alkuperäistä GSM-standardia ja yhden viestin pituus on 160 merkkiä. Sen vahvuuksia on edelleen helppo tavoitettavuus, varmuus ja nopeus. ”Tekstiviestit menevät varmasti perille ja tavoittavat kenet tahansa, jolla on matkapuhelin. Mikään muu viestintäkanava ei edelleenkään pysty samaan’’, sanoo Nextupin Quriiri-liiketoimintajohtaja Lasse Lohikoski.  

Ensimmäisessä vuosikymmenien takaisessa tekstiviestissä luki ”Merry Christmas”. Tänä päivänä yritysten viesteissä lukee tyypillisesti ”Hei, tilauksesi 123456 on noudettavissa myymälästämme”, ”Muistathan huoltoaikasi tänään klo 13” tai ”Varmennuskoodisi on 654321”. Tekstiviesti toimii Nexupin Lohikosken mukaan myls erittäin hyvin erilaisiin tunnistautumiseen liittyviin palveluihin, kuten puhelinnumeron verifiointiin, kaksivaiheiseen tunnistautumiseen ja kertakäyttöisiin salasanoihin.

Tänä talvena sähköyhtiöt ovat varautuneet viestimään asiakkaiden suuntaan tekstiviesteillä mahdollisista sähkökatkoksista. Tekstiviesti soveltuukin kriisiviestintään hyvin, sillä tekstiviesti tavoittaa nopeasti ja varmasti. Hyötyviestien lisäksi yritykset lähettävät kasvavassa määrin tekstiviestikyselyitä sekä markkinointiviestejä.

Uuttakin on tulossa. Nexupin Lohikosken mukaan alalla keskustellaan paljon uuden RCS:n (Rich Communication Services) tulemisesta, jota on esitetty myös nykyisen SMS-tekstiviestin luonnollisena jatkumona. Yhtiössä uskotaankin RCS:n tulevan tekstiviestin rinnalle uutena viestintämuotona. Se mahdollistaa tekstiviestiä nykyistä visuaalisemman ja rikkaamman tavan viestiä asiakkaiden kanssa. Osassa maita RCS on jo käytössä, mutta suomalaisoperaattorit eivät ainakaan vielä ole kertoneet millä aikataululla RCS olisi tulossa Suomeen.

Lisää: NextUp Quriiri (LINKKI) ja aiemmat tekstiviestejä käsitelleet artikkelit Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI).

Kuvituskuva: Shutterstock