Suomen siirtyminen täyssähköautoihin kestää

Sähköautojen määrä miltei kaksinkertaistui viime vuonna, mutta käytössä olevista autoista on suurin osa edelleen polttomoottorilla toimivia tai hybridejä. Kaikkien autojen määrä jopa laski Traficomin tilastojen mukaan viime vuonna edellisvuodesta ja samalla autojen keski-ikä piteni. Muutos täyssähköautoihin tuleekin kestämään odotettua pitempään.

Suomen liikennekäytössä olevien henkilöautojen määrä on kasvanut 2010-luvun alusta Traficomin mukaan lähtien keskimäärin noin prosentin verran vuodessa.

Vuonna 2022 liikenteessä olevien henkilöautojen määrä kuitenkin väheni ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2009. Vuoden 2022 lopussa autoja oli liikenteessä 2 740 393, mikä oli 0,5 prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus on niistä kasvamassa hiljalleen erityisesti ladattavien autojen yleistyessä, mutta Traficomin tilastojen mukaan viime vuoden lopussa vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus oli silti vasta 6,2 prosenttia, kun se edellisvuonna oli 4,3 prosenttia.

Pelkästään bensiinikäyttöisiä oli viime vuonna 67,6 prosenttia ja dieselin osuus oli 26,3 prosenttia. Vuoden 2022 lopussa liikennekäytössä oli 44 889 sähköautoa, 104 308 ladattavaa sähkö-polttomoottorihybridiä, 15 622 kaasuautoa ja 4 478 etanoliautoa.

Käyttövoiman muutostilanne mietityttää edelleen autonostajia, joten henkilöautojen keski-ikä ilman todellisia museoautoja piteni edelleen 12,5 vuoteen. Vuonna 2022 Suomessa romutettiin noin 75 000 henkilöautoa, joka oli reilun viidenneksen edellisvuotta vähemmän.

Vuoden 2022 lopussa oli liikennekäytössä vajaa 5,2 miljoonaa ajoneuvoa, joista autoja oli noin 3,2 miljoonaa. Näistä henkilöautoja noin 2,74 miljoonaa, pakettiautoja 344 000, kuorma-autoja 93 000 ja linja-autoja 11 000.

Lisää: Traficomin uusin autotilasto (LINKKI).

Aloituskuva: VW, muut Traficom