Kulutuselektroniikan kauppa takkusi tarjouksista huolimatta

Kodin tietotekniikan ja viihde-elektroniikan viime vuoden myynnissä näkyi paluu normaaliin. Enää ei edes Black Friday  tai joulukauppa tarjouksineen aikaan saaneet odotettua nostavaa vaikutusta myyntiin, kertoo Elektroniikan tukkukauppiaiden järjestö ETKO uusimmassa raportissaan.

Vuoden 2023 lukemat viihde-elektroniikan puolella myynti laski kappaleissa 8,5 prosenttia, mutta myös myyntiarvossakin, vaikka tuotteiden keskihinnat nousivatkin runsaat viisi prosenttia. Myös kodin tietotekniikkakaan ei yltänyt edellisen vuoden lukuihin, vaikka viimeisellä vuosineljänneksellä kappalemääräinen myynti nousi.

”Koronavuosien hyvä myynti vaikuttaa edelleen lukujen taustalla. Vertailuluvut ovat korkeita, sillä ihmiset sijoittivat kodin elektroniikkaan ja tietotekniikkaan. Nyt on palattu normaaliin”, kertoo Markus Nummisalo, kulutuselektroniikan maahantuojajärjestö ETKO:n puheenjohtaja ja Samsungin Suomen myyntijohtaja.

Edelleen viihde-elektroniikan päätuotealueet olivat televisio ja äänentoistolaitteet. Televisioiden myynti laski vuonna 2023. Vain suuret, vähintään 75 tuumaiset televisiot kasvattivat myyntiään vuositasolla, ETKO:n raportti kertoo. Loppuvuoden myyntisesongit, eli joulukauppa ja Black Friday kiihdyttivät myös 65 tuumaiset televisiot kasvuun neljännessä kvartaalissa.

 

Vuositasolla äänentoistolaitteiden myynti kasvoi parisen prosenttia. Positiivisia lukuja edistivät erityisesti kannettavien bluetooth-kaiuttimien, erilaisten älykaiuttimien sekä kuulokkeiden myynti. Lisäksi niissä  voidaan havaita myös kausikohtaisia myyntipiikkejä, esimerkiksi kesällä myydään bluetooth-kaiuttumia ja loppuvuodesta kalliimpia audiotuotteita.

Myös puhelimien ja oheislaitteiden myynnin arvo kasvoi hiukan, koska keskihinnat nousivat vuonna 2023. Koko vuoden myynnit huomioiden puhelimien ja oheislaitteiden myynnin arvo kasvoi silti vain 0,3 prosenttia. Lisäksi uudet älykellot, edistivät segmentin kasvua. Viimeisellä vuosineljänneksellä puhelimien ja oheislaitteiden sekä kappalemääräinen myynti että arvo kuitenkin kääntyivät laskuun samalla kun keskihinnat nousivat peräti 9,7 prosenttia.

Myös pitkään kasvua tehneiden 5G-puhelimien myynti laski. Myös kodin tietotekniikan kappalemyynti kasvoi 3,6 prosenttia viimeisellä kvartaalilla mutta keskiostoksen arvo laski liki kymmenyksen. Eri IT-alueen tuoteryhmiä tarkasteltaessa kannettavien tietokoneiden ja tablettien myynti laski. Sen sijaan tulostimien, näyttöjen ja oheislaitteiden myynti kasvoi. Viimeisen kvartaalin kasvusta huolimatta vuoden 2023 myynti laski edellisvuodesta. “Ostovoiman väheneminen näkyy kannettavien tietokoneiden ja tablettien myynnissä. Kyseisiä tuotteita ei uusita yhtä usein kuin aiemmin”, kertoo ETKO:n puheenjohtaja Nummisalo.

Kuvituskuva: Samsung