Robottiauto näkee LiDAR-tutkalla tarkemmin – myös huonossa säässä

Huono sää ei pysäytä suomalaista robottiautoa. Tämän mahdollistaa auton katolle kiinnitetty LiDAR-tutka, joka näkee aallonpituuksia, joita ihminen ei edes erota. Teknologian kehittyessä tämä on iso askel kohti turvallista automaattiajoneuvoa, joka ei pysähdy edes sumun yllättäessä.

Suomalainen VTT:n Marilyn-robottiauto näkee ihmissilmää paremmin sumuisissa ja myös lumisissa olosuhteissa. ja luovii nyt jopa ilman pysähdyksiä huonollakin säällä. Se pystyy myös näkemään sumuseinän takana olevan ihmishahmon ja pysähtymään automaattisesti.

Matti Kutila, VTT & Marilyn 2.0

Marilyniin on viimeksi lisätty optisten komponenttien aallonpituuksia uuden 1550 nanometrin LiDARin myötä sekä rakennettu lisää älykkyyttä anturien kyvykkyyttä haistelevaan ohjelmistoon. Tämän lisäksi ajoneuvoon on rakennettu ohjelmistomoduulit pistepilven suodattamiseen sekä skannerien luotettavuuden arviointiin.

”Vaikka Marilynin näkökyky rajoittuu sankassa sumussa noin 30:een metriin, uudenlainen tutka mahdollistaa auton ajamisen hiljaa sen sijaan, että sen toiminta pysäytettäisiin täysin”, kertoo projektipäällikkö Matti Kutila (kuvassa) VTT:n robottiautotiimistä.

Robottiautossa yhdistyy VTT:n lisäksi Sickin suomalaisen Oplatekin ja Modulightin LiDAR- ja anturifuusiotekniikka.

Uusilla ratkaisuilla halutaan varmistaa ajoneuvon toimintakykyä myös sumussa ja pöllyävässä lumessa, jollaisissa olosuhteissa näkyvän valon ja lähi-infran alueella toimiva LiDAR-tutka auttaa robottiautoa näkemään jopa ihmistä paremmin.

Autossa on käytössä myös radiotutkia, mutta niiden herkkyys muille kuin metallisille esteille ja toisaalta erottelukyky ovat rajoitettuja etenkin, kun halutaan tehdä hahmontunnistusta.

”Meillä on silti edelleen pitkä matka 24/7-automaattiajamiseen, mutta haave on taas pitkän loikan verran lähempänä. Jos juostaan 42 kilometriä maratonia, niin ehkäpä maali on nyt 10 kilometriä lähempänä”, Kutila realistisesti sanoo.

Saksassa kuuden muun kanssa testeihin

Kahden päivän päästä VTT:n robottiauto on esillä kuuden muun robottiauton kanssa Saksan Ulmissa järjestettävässä RobustSENSE-tapahtumassa.

Tämä lienee ensimmäisiä kertoja Euroopassa, kun kuusi robottiautoa toimii eri ajoskenaarioidensa mukaan samalla campusalueella, jossa liikkuu myös jalankulkijoita. Muut robottiautot tulevat Ulmin yliopistolta, Daimlerilta, FZI:lta, Fiatilta, Ficosalta sekä Fraunhoferilta ja CTAG:ilta.

Muut autot haastavat risteysajoa automaattisesti, tekevät reitin suunnittelua sekä vaihtavat manuaali- ja automaattimoodin. Marilyn puolestaan profiloituu ’see through’ -tyyppisen skenaarioon ajamalla sumun läpi ilman, että edes valvoja näkee, mitä sumuseinän takana on.

Marilynin antureista 905 nanometrin LiDARit eivät näe sumun läpi, mutta uusi 1550 nm:n LiDAR on ainoa anturi, jonka pohjalta väistöpäätös tehdään”, kertoo Kutila suojattinsa ajoskenaariosta.

Robottibussitestit käynnistyivät Kivikossa

Samaan aikaan Helsingin Kivikossa testataan Metropolia ammattikorkeakoulun itsestään ajavaa pikkubussia (robottibussia).  Bussi ajaa muun liikenteen seassa ja täydentää HSL:n järjestämää joukkoliikennettä toukokuun puolivälistä alkaen. Helsingin Innovaatiorahasto on tukenut kaupungin ensimmäisen oman robottibussin hankintaa.

Kivistön RobobusLine on ensimmäinen pitkäkestoinen, vakituisen reitin robottibussikokeilu Helsingissä. Se on osa EU-laajuista mySMARTLife-hanketta, jossa kaupungit toimivat tiennäyttäjinä ja kehittäjinä tavoiteltaessa älykästä ja energiatehokasta asumista sekä liikkumista, huomioiden uuden teknologian ja palvelumallien mahdollisuudet.

Kivikon robottibussin designin on tehnyt teollisen muotoilun opiskelija Atte Linna Metropoliasta.

Kokeilussa on tarkoitus liikennöidä bussilla kolmena vuonna. Kelien salliessa ajoja pyritään jatkamaan keväältä marraskuuhun saakka. Reittimuutokset ovat mahdollisia seuraaville vuosille.

Linjanumerolla 94R kulkevan robottibussin reitti kulkee Kivikonlaidan St1-huoltoaseman tuntumasta HSL-linjan 94B pysäkiltä (Kivikontie 4446) Savikiekontien päätyyn Kivikon liikuntapuistolle.

Bussia operoi Metropolia Ammattikorkeakoulu arkisin klo 9-15. Bussissa on aina vastuullinen henkilö mukana, ja kyytiin voi hypätä kerrallaan maksimissaan kahdeksan henkilöä ilman erillistä maksua.

”Reippaita kokeilijoita kyytiin ja malttia muulta liikenteeltä”, toivoo bussikokeilun projektipäällikkö Eetu Rutanen.

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!