Tämä robottibussi kulkee kaikissa sääolosuhteissa

Japanilainen design- ja tavarataloyritys Muji ja suomalainen Sensible 4 ovat tuomassa yhdessä maailman ensimmäisen itseohjautuvan ja kaikkiin sääolosuhteisiin soveltuvan robottibussin. Espoolaisyritys on kehittänyt bussissa käytettävän itseohjautuvan ajojärjestelmän, joka mahdollistaa auton kulkemisen myös lumessa.

Sukkulabussin prototyyppi esitellään ensimmäistä kertaa yleisölle Helsingissä maaliskuussa 2019. Esittelytilaisuuden jälkeen Gacha-bussi toimii kokeiluluontoisestamatkustajaliikenteessä kolmessa kaupungissa Suomessa. Robottibussi tulee olemaan esillä myös Mujin Helsingin Kamppiin marraskuussa 2019 avattavassa myymälässä.

Sensible 4 ja Muji viimeistelevät parhaillaan suunnitelmiaan Gacha-bussien ensimmäisen erän tuomiseksi markkinoille vuonna 2020. Yhteistyön tavoitteena on kehittää itseohjautuvaa pikkubussikalustoa yleiseen käyttöön ja tarjota kuluttajille toimivia kuljetuspalveluita jo vuonna 2021.

Sensible 4 etsii parhaillaan lisää yhteistyökumppaneita bussien valmistajiksi sekä sijoittajia mahdollistamaan yrityksen nopeampaa kasvua. Yrityksen ohjelmisto soveltuu käytettäväksi kaikentyyppisissä itseohjautuvissa ajoneuvoissa pikkuautoista täysikokoisiin busseihin.

Osana kotikaupungissaan Espoossa käynnissä olevaa pilottiohjelmaansa Sensible 4 tarjoaa parhaillaan kaikille halukkaille mahdollisuuden päästä itseohjautuvan ajoneuvon kyytiin. Kerroimme kokeilusta uutisessamme (LINKKI) kuukausi sitten.

Taustaa: Jos se toimii Suomen talvessa, se toimii kaikkialla

Espoolainen Sensible 4 on testannut robottiautojen ohjaustekniikkaa Espoon Otaniemen lisäksi myös Lapin lumilla.

Säällä on keskeinen rooli itseohjautuvien bussien ja robottitaksien muodostumassa olevilla markkinoilla. Toistaiseksi voimakas sade, sumu tai lumisade ovat estäneet itseohjautuvia autoja liikennöimästä, koska käytössä olevat ohjausteknologiat on kehitetty ja testattu lämpimissä ilmasto-olosuhteissa.

Espoolainen Sensible 4 on keskittynyt teknologiansa testaamiseen ja sen toimivuuden varmistamiseen Lapin arktisissa olosuhteissa, minkä ansioista sen tuotteilla on ainutlaatuinen kilpailuetu muihin itseohjautuviin ratkaisuihin verrattuna.

’’Itseohjautuvista ajoneuvoista ei tule arkipäivää, ennen kuin teknologian toimivuus on varmistettu kaikissa ilmasto-olosuhteissa”, sanoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

Lisää: Sensible 4:n kehittämä teknologia (LINKKI) ja aiemmat robottiautouutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI)

Sensible 4:n tekniikka ryyditetty Mujin Gacha-bussi

  •     Mitat: 4,5 x 2,4 x 2,8 m (pituus x leveys x korkeus)
  •     Kapasiteetti: 10 istumapaikkaa, 6 seisomapaikkaa
  •     Huippunopeus: 40 km/h itseohjautuvana
  •     Voimalinja: nelivetoinen, sähköllä toimiva
  •     Toimintasäde: 100+ km
  •     Pikalataus, mahdollisuus langattomaan lataukseen
  •     Anturijärjesstelmässä neljä optista tutkaa, kahdeksan tutkaa, 360 asteen kamera, tarkkuus-GPS, inertia-yksikkö
  •     Ohjaus ohjaus langattomasti 4G/LTE/5G-yhteyden avulla

Taustaa: Sensible 4:n kanssa robottibussia on tuomassa japanilaisyhtiö Muji, joka perustettiin 1980-luvulla vastauksena ja vastaliikkeenä tuon ajan kulutusyhteiskunnan kaupallisuudelle. Muji on lyhenne ilmaisusta Mujirushi Ryohin, joka tarkoittaa merkittömiä laatutuotteita. Yritys avasi ensimmäisen Euroopan myymälän vuonna 1991 Lontoon Liberty-tavarataloon. Nykyään Euroopassa on 57 Muji-myymälää, joista lähin Tukholmassa. Yhtiö rakentuu useista yksiköistä, joiden päätuotteet ovat muoti, kodintavarat ja ruoka. Helsingin Kamppiin on tulossa ensi vuoden maaliskuussa yhtiön Euroopan suurin tavaratalo. Lisää (LINKKI, UK) ja Suomen Facebook-sivusto (LINKKI).