Anturiäly tulee laajemmin autonrenkaisiin – tulevaisuudessa

Älytekniikkaa lisätään uusiin autoihin kiihtyvällä tahdilla ja ihmistäkin ketterämpi tekoäly ja anturit tekevät tuloaan myös renkaisiin. Nokian Renkaiden teettämän tutkimuksen mukaan yli 25 prosenttia autoilijoista toivoo  automaattisesti säähän reagoivia renkaita tulevaisuudessa.

Nokian Renkaiden selvityksen mukaan kuluttajia kiinnostaa erityisesti rengas, joka mukautuisi eri keliolosuhteisiin uusimman anturiteknologian avulla. Rengas kykenisi tarkkailemaan sekä itseään että ympäristöään kuljettajaa nykyistä nopeammin ja monipuolisemmin, Nokian Renkaat uskoo selvityksessään.

’’Renkaassa olevat anturit voisivat mitata esimerkiksi renkaan urasyvyyttä ja kulumista, ja sen perusteella vinkata kuljettajalle, milloin renkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi, tai pyytää kuskia vaihtamaan renkaat edestä taakse tasaisen kulumisen ja renkaiden käyttöiän optimoimiseksi’’, kertoo uusista teknologioista Nokian Renkailla vastaava Teemu Soini.

Ensimmäisessä vaiheessa renkaisiin liitettävät anturit mittaavat eri asioita ja välittävät tietoa eteenpäin kuljettajalle joko suoraan ajoneuvon järjestelmään tai kuskin mobiililaitteeseen. Todellisesta älyrenkaasta puhutaan vasta, kun rengas reagoi automaattisesti anturin välittämään tietoon – siis ilman, että kuskin tarvitsee tehdä mitään.

’’Tällainen rengas voisi mukautua eri keli- ja tieolosuhteisiin automaattisesti vaikkapa renkaan pintamallia muuttamalla. Märällä kelillä esimerkiksi vettä varastoivien urien tilavuus voisi kasvaa, jolloin vesiliirron vaara pienenisi’’, Soini uskoo.

Rengasvalmistaja Continental kehittää jo uudenlaista älyrengasta, uutinen 11.6.2018 Uusiteknologia.fissä (LINKKI).

Rengasalalla on jo otettu ensiaskeleita kohti älykkäitä renkaita, ja on jo aivan tavallista, että renkaasta määritetään ilmanpaine anturin avulla. Varsinaisia älyrenkaita henkilöautoihin ei ole kuitenkaan vielä saatavilla, mutta kaikki tunnetuimmat rengasvalmistajat kehittelevät jo niitä.

Goodyear esitteli Geneven autonäyttelyssä antureilla ryyditettyä älyrenkastaan, uutinen Uusiteknologia.fi:ssä 7.3.2018 (LINKKI).

Sitä ennen on taklattava Soinin mukaan vielä monta asiaa, kuten se, miten antureista saadaan riittävän kestäviä ja turvallisia jatkuvassa rasituksessa, johon ne ajettaessa joutuvat, tai se, miten älyteknologia saadaan sisällytettyä luontevaksi osaksi renkaiden massiivista tuotantoprosessia.

’’Henkilöautorenkaiden seuraavan sukupolven älysovellukset ovat vielä harvassa mutta viiden vuoden säteellä tilanne on jo varmasti aivan toinen ja premium-luokan renkaissa nähdään nykyistä enemmän kuljettajaa avustavia ratkaisuja. Automaattisesti reagoivia renkaita saadaan odottaa vielä hetki’’, Soini arvioi.

Sen sijaan rengasta, jota voisi käyttää Pohjolassa läpi vuoden ei ole kuitenkaan vielä tulossa vaikka ympärivuotiset renkaat ovat maailmalla käytössä esimerkiksi Amerikassa ja osin myös Keski-Euroopassa. Suomen muuttuvat talvi- ja jääolosuhteet vaativat edelleen useimmille nastoja ja oikeita talvirenkaita.

Kuvituskuva: Nokian Renkaat

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!