Radio-ohjattaville droneille lisää vapauksia

Kansainvälisistä ongelmista huolimatta Suomi haluaa helpottaa  drone-lennokkien lennättämistä lentoasemien läheisyydessä. Joulukuussa voimaan tulleen päivitetyn drone-määryksen keskeisenä muutoksena oli esimerkiksi lentoasemien suojaetäisyyksien pienentäminen.

Uusi määräys vapautti osaltaan sopimismenettelyn piiristä huomattavan määrän ilmatilaa aiempiin vaatimuksiin verrattuna. Tällä pyrittiin helpottamaan toimintaa ja keventämään lennonvarmistuksen työkuormaa miehittämättömän ilmailun osalta, turvallisuudesta kuitenkaan tinkimättä.

Suomen lentoasemat eroavat toisistaan merkittävästi niin lentoliikenteen, ympäristön ja asutuksen osalta puhumattakaan lentoaseman ilmaliikennepalvelujen tarjoajan aukioloajoista.

Määräyksen tarkoituksena on mahdollistaa paras mahdollinen joustavuus, jotta paikalliset erityisolosuhteet voitaisiin huomioida. Tietyissä tapauksissa lennättämisestä lentokentän läheisyydessä tulee kuitenkin entiseen tapaan sopia lennonjohdon kanssa ja näissä tilanteissa sopimukset tehdään aina paikallisesti lennättäjän ja lennonjohdon välillä.

Ilman erillistä sopimusta tulee noudattaa määräyksessä annettuja etäisyyksiä. Mikäli paikallista sopimista ei ole tehty, ilmaliikennepalvelun palveluaikojen ulkopuolella toimitaan määräyksessä esitettyjen rajojen mukaisesti.

”Kaikkien toimijoiden tulee muistaa, että ilman erotettua ilmatilaa miehittämätön ilmailu on aina näköyhteyteen perustuvaa toimintaa ja tällöin dronejen lennättäjillä tai muilla miehittämätöntä ilmailua harjoittavilla on aina väistämisvelvollisuus miehitettyyn ilmailuun nähden”, muistuttaa Traficomin johtava asiantuntija Jukka Hannola.

LISÄÄ TIETOA: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom aloitti toimintansa vuodenvaihteessa, mikä toi muutoksia myös ammattilaisille suunnattuihin miehittämättömän ilmailun nettisivuihin. Nykyisin sekä harrastajille että ammattitoimijoille suunnattu tieto on saatavilla helposti yhdestä ja samasta paikasta www.droneinfo.fi -sivustolta (LINKKI) ja määräys ’’Kauko-ohjatun ilma-aluksen ja lennokin käyttäminen ilmailuun OPS M1-32’’  (LINKKI).

Kuvituskuva: IBM

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!