Anturit paljastavat autojen liikkeet Jyväskylässä

Langattomien käyttäjien liikkumista voidaan seurata matkapuhelinverkkojen lisäksi myös Wifi-lähiverkkojen kautta. Jyväskylässä on seurattu jo parin koronaviikon ajan liikennettä valoristeysten silmukka-antureiden ja kävelyteillä Wifi-mittauspisteiden kautta.  Tulokset ovat luettavissa netissä  reaaliajassa.

Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa koronavirus on vähentänyt jyväskyläläisten liikkumista merkittävästi jo ensimmäisenä mittausviikkona 11 rajoitusten käyttöönotosta. Wifi-laitelaskurien tekemät havainnot laskivat viikossa noin 18 prosenttia.

Wifi-laitelaskuri havaitsi viikkoon 11 verrattuna reilusti yli 100 000 Wifi-laitetta vähemmän viime viikolla, jolloin määrät putosivat 615 000 laitteesta 506 000 laitteeseen.

Liikennevaloissa silmukka-antureiden kautta havaittujen autojen määrä on laskenut noin 23 prosenttia viikossa. Automäärät valoristeyksissä laskivat lähes 360 000 yli 1,5 miljoonasta 1,2 miljoonaan.  Suurin pudotus liikennevaloissa oli keskiviikkona 18.3.2020.

Wifi-anturiverkon yksi mittauspisteistä on asennettu Lutakonaukiolle Jyväskylään. Kuva: Jyväskylän yliopisto.

Parkkihalleista varattujen paikkojen määrä on myös laskenut noin 26 prosenttia viikossa. Esimerkiksi viikolla 11 Jyväskylän keskustan parkkihalleissa pysäköi 11 343 autoa ja viikolla 12 lähes 3 000 autoa vähemmän.

Raportin mittausdata on saatu silmukka-antureiden avulla liikennevaloista, parkkihallien kävijämääristä ja Wifi-laitelaskureista, jotka mittaavat anonyymisti Wifi-laitteiden määrää kevyen liikenteen väylille sijoitetuista eri mittauspisteistä.

Koko anturiverkkohanketta rahoittavat Pirkanmaan liitto (Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitus, Vipuvoimaa EU:lta 2014–2020), Keski-Suomen liitto, Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Uutta jklopen.fi -palvelua on rakennettu ”Ekologiset älykkäät ja turvalliset teollisen internetin palvelut” EAKR -hankkeessa yhdessä Jyväskylän kaupungin, Jyväskylän yliopiston ja TNNetin kanssa. Järjestelmää kehitetään edelleen ja anturiverkko kasvaa tulevaisuudessa.

Lisää: Jyväskylän yliopiston avoin reaaliaikainen anturiverkon data  (LINKKI)

Kuvituskuva: Maxim

Uutista tarkennettu 24.3.2020 . Jyväskylän anturiverkossa autojen tunnistus tehdään pääosin liikennevalojen silmukka-tunnistimien avulla ja Wifi-laitelaskurit mittaavat kävelyteiden kevyttä liikennettä.