Sähköpotkulautoihin uusinta konenäkötekniikkaa

Sähköpolkulautojen suosion kasvu ei ole tullut Suomessakaan ilman ongelmia. Osa käyttäjistä ajelee turhankin vauhdikkaasti kävelijöiden keskellä ja myös osin päihtyneinä. Lisäksi lautoja jätetään lojumaan muiden kulkijoiden esteeksi. Uusi tekniikka voi ratkaista ainakin osan nyt syntyneistä ongelmista.

Vuokrattavien sähköpotkulautojen suosion tuomat ongelmat voidaan operaattoreiden mukaan ratkaista monilta osin hoitaa uusimman tekniikan avulla. Lisäksi niiden käyttöä tultanee suitsimaan myös lakimuutoksin.

Yksi suurimmista lautaoperoijista Voi kokeilee nopeuksien pudottamista ilta- ja yöaikaan. Lisäksi yritys on kertonut pilotoivansa myös ensimmäisenä konenäkötekniikkaa, jolla käyttämättömät laudat voitaisiin poistaa jalkakäytäviltä.

Irlantilainen Luna on kehittänyt Voin kanssa uutta ratkaisua, jolla on tarkoituksena estää sähköpotkulaudoilla ajamista jalkakäytävillä. Testeissä hyödynnetään kamera- ja konenäköteknologiaa, jonka pitäisi pystyä tunnistamaan paikat, joissa lautaa käytetään, kuten pyöräkaistalla, jalkakäytävällä tai tiellä.

Tunnistuksen kautta lautoihin voitaisiin liittää myös muita toimintoja. ’’Esimerkiksi jalkakäytävällä ajamisesta lauta voisi ilmoittaa käyttäjälleen äänimerkillä, jotta käyttäjä vaihtaisi oikealle kaistalle’’, kertoo Voin Suomen operatiivinen johtaja Reetta Alastalo.

Hänen mukaansa pilotissa on tarkoituksena myös tutkia, voisiko lauta esimerkiksi hidastaa automaattisesti huomatessaan edessään jalankulkijoita.

Irlantilaisen Lunan kanssa kehittämämme teknologia mahdollistaa myös sen, että lauta tunnistaa tiemerkintöjen avulla, onko se parkkeerattu oikein.

’’Olemme opettaneet ratkaisun tekoälyä tuhansia tunteja videota sisältävän materiaalin avulla. Ensimmäinen käyttöpilottimme starttaa tässä kuussa Northamptonissa, Isossa-Britanniassa’’, Alastalo kertoo.

Laudat esimerkiksi tunnistavat jatkossa automaattisesti, onko ne pysäköity oikein pystyasentoon vai jätetäänkö lauta makaamaan. Jos lautaa ei ole pysäköity sääntöjen mukaan, kuljettajan ei anneta päättää matkaa.

Luna ja Voi uskovat, että kamerat tulevat vuoteen 2022 mennessä kaikkiin sähköpotkulautoihin. Samalla voidaan kerätä muutakin tietoa.

’’Pitkällä aikavälillä algoritmit voivat tunnistaa esimerkiksi kuoppia tiessä ja tehdä liikenneanalyysejä, joista on hyötyä kaupungeille liikennesuunnittelussa, Voi Technologyn Alatalo jatkaa. Voi on testannut jo aiemmin myös vuokraajan reagointikyvyn mittavan sovelluksen käyttämistä, joka estäisi laudan käyttämisen esimerkiksi päihtyneenä.

Voin Reetta Alastalo kertoi kesäkuussa esittäneensä jo viime vuonna toiveen, että Suomessa otettaisiin Saksan tapaan käyttöön promilleraja sähköpotkulaudoilla ajaessa. Yhtiö on valmis myös harkitsemaan alennettua nopeutta öiseen aikaan.

Lisäksi yritys on hyödyntänyt tekoälytekniikkaa tunnistamaan, onko vuokraajalla kypärä vai ei. Kokeilussa käyttäjiä on palkittu kanta-asiakaspisteillä, joilla on saanut matkoista alennuksia. Yritys on tutkinut Briteissä myös, voisiko lisätty ääni parantaa hiljaa kulkevien sähköpotkulautojen tunnistamista liikenteessä.

Julkisuudessa on ollut viime aikoina paljon esillä suomalaisille sähköpotkulaudoilla sattuneet onnettomuudet. Siksi Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka keskusteli alkuviikosta kolmen suurimman sähköpolkulautoja vuokraavan operaattorin kanssa  vapaaehtoisista rajoitustoimista.

Mukana kokouksessa olivat Voi Technologyn lisäksi TIER ja Lime, jotka kaikki sitoutuivat pudottamaan nopeuksia yöaikaan alueittain Helsingissä. Osa vuokrausyrityksistä on valmis myös kokonaan estämään sähköpotkulaudan käytön yöaikaan tai rajoittamaan saatavuutta suosituimmilla ravintola-alueilla.

Sähköpotkulautayhtiö Voi aloitti jo viime viikolla kokeilun, jossa se rajoittaa lautojensa nopeutta viikonloppuisin yöaikaan Helsingin ydinalueilla.

LISÄYS 16.7.2021: Sähköpotkulautayhtiöt Voi, TIER ja Lime rajoittavat sähköpotkulautojensa nopeutta yöaikaan klo 00–06 Helsingin lisäksi Tampereen ja Turun keskustassa. Kyseessä on alustavasti noin kuukauden kestävä kokeilu, jonka aikana rajoitusalueilla maksiminopeus on 15 km/h aiemman 25 km/h sijaan. Myös Lappeenrannassa Ville Haapasalon JOE Scooter alentaa viikonloppuöisin nopeuksiaan.

Lisää: Voi Technology (LINKKI), Tier (LINKKI), Hoop (LINKKI), Lime (LINKKI) sekä aiempi uutinen Voi-sahköpotkulautojen tekniikoista (LINKKI) ja Liikenne- ja ministeriön tiedote 7.7.2022 kolmen yrityksen tulevista vapaaehtoisista rajoituksista  (LINKKI).

Päivitetty 16.7.2021