Sähköpotkulautoihin tekoälyä ja konenäköä

Sähköpotkulautayhtiö Voi aloittaa yhdessä DroverAI:n ja Helsingin kaupungin kanssa tutkimusprojektin, jossa pyritään siistimään lautojen käyttöä uusimman tekoälyn ja konenäön avulla. Järjestelmä hälyttää jos laudalla ajetaan jalkakäytävällä tai se pysäköidään väärin. Kokeilu toteutetaan yhdessä Helsingin kaupungin Forum Viriumin ja Business Helsingin kanssa.

Voi kokeili sähköpotkulautojen tekoälysovellusta jo vuonna 2021 Northamptonissa, Iso-Britanniassa ja viime vuonna Norjan pääkaupungissa Oslossa. Molemmat kokeilut ovat olleet onnistuneita ja tekoälyn käyttö on vähentänyt virheellistä ajamista ja pysäköintiä.

DroverAI-yhtiön Scott Sheperd esittelee Voin potkulautaan kiinnitettyjä uusimpia paikannus- ja anturitekniikoita.

Tekoäly tunnistaa yrityksen mukaan luotettavasti ajetaanko jalkakäytävällä, pyörätiellä vai autotiellä ja se voi automaattisesti hiljentää sähköpotkulaudan vauhtia esimerkiksi jalkakäytävälle siirryttäessä.

’’Kolme kuukautta kestävän tutkimusprojektin aikana saadaan tietoa siitä miten käyttäjien käytös muuttuu Pathpilotin äänipalautteen myötä’’, kertoo Voi-yhtiön johtoon kuuluva Hannu Oskala.

DroverAI-ohjelmistoyrityksen PathPilot-ratkaisussa hyödynnetään paikantamiseen samantyyppisiä antureita kuin autonomisissa autoissa, joten paikannus on selvästi nykyistä GPS-paikannusta tarkempaa.  Käyttäjien virheelliseen käytökseen puuttumisen lisäksi ratkaisusta on muitakin hyötyjä. Ompa Voilla kokeilu sähkölautamallia, jolla voidaan mitata myös melusaasteen lisäksi ilmanlaatua.

Helsingin kokeilun perusteella voidaan myöhemmin sähköpotkulautojen sijoituspaikat optimoida entistä tarkemmin juuri sinne missä niissä tarvitaan eniten.  Tosin ainakaan vielä Oskalan  nykyinen markkinaympäristö ei mahdollista tekoälysovelluksen kaupallista käyttöönottoa Suomessa, sillä kyseessä on varsin hintava ratkaisu.

Jos tulevaisuudessa kaupungeissa siirrytään laatupohjaiseen kilpailutuksiin niin ratkaisut ovat kuitenkin valmiina.  Voi on pyrkinyt lisäämään myös muuten lautojen  liikenneturvallisuutta  rajoittamalla esimerkiksi lautojen nopeuksia tietyillä alueilla sekä lisäämällä toiminnon, jossa käyttäjän tulee lähettää kuva parkkeeratusta laudasta ennen vuokrauksen lopettamista.

Lisää: Voi (LINKKI) ja DroverAI (LINKKI) ja aiempi uutinen Voin teknologiakehityksestä 7.9.2021 (LINKKI)

Kuvituskuva: Voi