Työkoneita voidaan ajaa jo etänä 5G-verkon kautta

Satamateollisuus otti eilen merkittävän digiloikan, kun HaminaKotkan satamassa Mussalossa testattiin automaattisia työkoneita joiden ohjaus tapahtuu etänä 5G-verkon kautta. Samalla kokeiltiin koneiden autonomista etäajoa, jossa kone toimii ajoneuvon ohjaajana.

Hamina Kotkan satama osoitti kesäkuussa olevansa edelläkävijä kansainvälisten älysatamien joukossa, kun siellä suurikokoinen 40-tonninen pyöräkuormaaja liikkui Mussalassa ensimmäistä kertaa etäkäytössä 5G-verkon kautta. Hanke on osa 5G Smart Port -projektia, jonka yleissuunnitellusta ja toteutuksesta on vastannut Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk, yhteydet hoidettiin Elisan 5G SA-verkon kautta ja etäohjausta operoi SR-O Technology.

Etäajo mahdollistaa satamahenkilöstön myös työn tuottavuuden parantamisen ja samalla työ tehdään turvallisemmin, sillä etäajettavan työkoneen anturit havaitsevat esteet, kuten ihmiset tai toiset koneet, ajoissa.

’’Etäajokonsepti mahdollistaa esimerkiksi työuran jatkumisen, jos jostain syystä pölyiseen ja tärisevään ohjaamoon ei voi enää mennä. Työviihtyvyys paranee ja mahdollisuuksia tehtäväkentän laajentamiseen syntyy, kun siirtymävaiheet ja odotusajat voidaan käyttää hyödyllisempään toimintaan’’, sanoo Xamkin projektipäällikkö Harri Sane.

Hanke vahvistaa Kymenlaakson osaamispohjaa ja luo alueelle uudenlaista tutkimus- ja kehitystyötä logistiikan ja teollisuuden tarpeisiin. Sanakka se mahdollistaa pysymisen maailmantason kehityksessä.

’’Vastaavia satamatoteutuksia on kokeiltu maailmalla suurimmissa satamissa esimerkiksi Lähi-idässä, kommentoi Elisan yritysasiakkaiden älykkäistä verkkoratkaisuista vastaava johtaja Ville Syrjänen.

5G Smart Port -projektissa pilotoidaan lisäksi älykamerapohjaista valvontaa ajoportilla. Siinä kaikista lähtevistä kuljetuksista tallennetaan konttien kuvat joka suunnasta. Tällä varmistetaan, ettei konttien vaurioitumisesta esitetä perusteettomia reklamaatioita. Myös lentävillä droneilla suoritettavaa aluevalvontaa ja turvavarusteiden käyttöä on pilotoitu projektissa.

’’Kun huipputeknologioiden kustannukset ovat tulleet järkevälle tasolle, kaikenkokoiset toimijat ovat kiinnostuneita automaattikoneiden mahdollisuuksista. Digitalisaatio tuo apua myös työvoiman saatavuuden haasteisiin’’, sanoo projektissa mukana olevan etäohjauksesta vastaavan SR-O Technologyn liiketoimintajohtaja Joni Niskala.

HaminaKotkan satamaan on rakennettu Elisan 5G stand alone -verkko, ja automaattikoneet toimivat sen avustamina.  Sataman 5G-privaattiverkko toimii itsenäisesti ilman 4G-verkon tukea eli ”stand alone” sekä hyödyntää tukiaseman vieressä reunalaskenta-alustaa, jonka konkreettisia ilmentymiä on odotettu jo joitain vuosia teollisuudessa käytettäviksi.

Kuva: Xamk