Virtuaalitodellisuus tuo uutta teatteriesityksiin – voit jopa itse näytellä

Tulevaisuudessa suomalaisteatterin katsoja voi valita jopa oman roolinsa ja näytellä virtuaalitodellisuudessa muiden VR-videolla mukana olevien kanssa.  Uuden teknologian hyödyntämistä kartoitettiin suomalaisessa Kokemusten talo -teatterihankkeessa. Euroopan aluerahaston tukemassa hankkeessa oli mukana neljä suomalaista ammattikorkeakoulua.

Neljän suomalaisen ammattikorkeakoulun hankkeessa kokeiltiin, miten virtuaalitodellisuutta (VR) voisi hyödyntää uudenlaisena teatterin katsojakokemuksena. Ainakin bäyttelijät ja teatterin ammattilaiset pitivät ensimmäistä demoa kiinnostavana. Varsinkin jos siitä voisi kehittää harjoitustyökalun esimerkiksi suurten näytelmätuotantojen varahenkilöitä ajatellen.

’’Pilottiin valitun näytelmän yhden kohtauksen roolit kuvattiin 360-kameratekniikalla, ja jälkieditoitiin kunkin roolin näkökulmaan. Lopputuotteessa katsoja voi valita oman roolinsa, hänen omat vuorosanansa tulevat tekstinä ja hän näyttelee ne VR-videossa näkyvien vastanäyttelijöiden kanssa’’, kertoo esittävien taiteiden ja musiikin koulutus- ja tutkimuspäällikkö Eero Linjama Turun AMK:n Taideakatemiasta.

Suurin potentiaalinen hyöty virtuaalitodellisuudesta nähdään kuitenkin teattereiden yleisötyön puolella. Teatterin kävijät ja kuluttajat pitivät lukuharjoituskokemusta erittäin kiinnostavana. Kokemukset pilotoinnista avaavatkin mahdollisuuksia konseptin kehittämiseen myös kuluttajatuotteeksi.

Demossa 360-kameralle rakennettiin myös kypäräkiinnitys, jolla testattiin kuvaamista liikkuvan hahmon näkökulmasta. Useamman näyttelijän kohtaukset, jossa lavalla myös liikutaan, vaatisivat kuitenkin tuotannon ja Turun AMK:n Taideakatemian opettaja ja yrittäjyysmentori Jani Pihlajamaan pidemmän kuvaustuotannon ja paljon jälkieditointia. Tämä lisää hänen mukaansa kustannuksia, varsinkin jos tavoitellaan korkeaa laatua, ja tilataan tuotanto VR-tuotantoyhtiöltä, huomauttaa

Uutta teknologiaa testattiin toisaalta hankkeessa myös itse toteutettuna lukuharjoituksen 360-kuvaamista ja jälkieditointia. Kokeilun pohjalta kameratyöskentely ja editointi on mahdollista oppia varsin helposti, jos tekijällä on jonkin verran osaamista videotyöskentelystä ja editoinnista.

Taideakatemian hanketoimijat kokeilivat 360-kuvausta myös nukketeatterin lavasteissa. Kokemukset olivat sen verran kiinnostavia, että yhteistyökumppanimme Aura of Puppetsin työryhmä lähtee hakemaan omaa jatkorahoitusta VR-nukketeatterin kehittämiseen. Lisäksi 360-kuvaamista testattiin teatterin ulkotuotantojen esityslokaatioiden kartoittamisessa, mistä saatiin hyviä kokemuksia. Lokaatiokuvaamisen kehittämistä on tarkoitus ehdottaa ja kehittää jatkossa elokuvatuotantojen tarpeisiin.

Taustaa: Euroopan aluerahaston rahoittamassa Kokemusten talo – Virtuaalisista elämystiloista kestävää liiketoimintaa ja hyvinvointia -hankkeessa olivat mukana Turun ammattikorkeakoulun lisäksi Laurea-ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu sekä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk.

Lisää: Kokemusten talo -hanke (LINKKI)

Kuva: VR-lukuharjoitusta varten kuvattiin yksi kohtaus ”Ilman sinua” -näytelmän harjoituksista Turun Kaupunginteatterilla, näyttelijöinä Sonja Pajunoja ja Mikko Kouki. Kuva Ville Saarikoski/Kokemusten talo.