
Volvon tutkijoiden kehittämä uudenlainen moniadaptiivinen turvavyö sisältää anturitekniikkaa, jonka tarkoituksena on parantaa turvallisuutta tosielämän liikennetilanteissa. Ensimmäisenä uutuus tulee käyttöön vuoden päästä yrityksen EX60 -sähköautoihin. Se on uusin päivitys nykyisiin kolmipisteturvavöihin, jonka yritys kehitti alkuaan jo vuonna 1959.
Volvon uusi turvavyöratkaisu on suunniteltu suojaamaan kuljettajaa ja matkustajia paremmin mukautumalla liikenteen vaihteluihin ja vyön käyttäjään auton kehittyneiden anturien reaaliaikaisia tietoja hyödyntämällä. Nykyiset turvavyöt käyttävät voimanrajoittimia säätääkseen, kuinka paljon voimaa turvavyö kohdistaa ihmiskehoon onnettomuuden aikana.

Uusi turvavyö nostaa voimanrajoitusprofiilien määrän kolmesta yhteentoista ja tarjoaa enemmän asetuksia, minkä ansiosta se voi optimoida suoritustehon kutakin tilannetta ja yksilöä varten. Se mukautuu aiempaan paremmin auton sisäisten ja ulkoisten anturien antamiin tilanteeseen ja henkilön ominaisuuksiin, kuten pituuteen, painoon, vartalon muotoon ja istuma-asentoon.
Uusi turvavyöratkaisu mahdollistaa useita voimanrajoitusprofiileja, esimerkiksi suurempikokoinen matkustaja saa vakavassa onnettomuudessa vyön korkeamman voima-asetuksen, joka pienentää päävammojen riskiä. Pienikokoisempi matkustaja taas saa ratkaisussa lievemmässä onnettomuudessa matalamman asetuksen, joka pienentää kylkiluiden murtumien riskiä.
Perinteisistä järjestelmistä poiketen uusi moniadaptiivinen turvavyö voi hyödyntää tietoja eri antureilta, kuten ulkoisilta, sisäisiltä ja törmäysantureilta. Auton järjestelmä analysoi nopeasto kolarin ominaispiirteet, kuten suunnan, nopeuden ja matkustajan asennon, ja jakaa nämä tiedot turvavyön kanssa. Järjestelmä valitsee sitten näiden tietojen perusteella sopivimman asetuksen.
Uuden moniadaptiivisen turvavyön ominaisuuksien luvataan paranevan ajan kuluessa langattomien ohjelmistopäivitysten ansiosta. Volvolla on tutkinut tekniikoita yli viisikymmentä vuotta voidakseen parantaa erilaisten ihmisten suojausta erilaisissa onnettomuustilanteissa.
Uusi turvavyöratkaisu on kehitetty Volvon turvallisuuskeskuksen onnettomuuslaboratoriossa, joka täyttää tänä vuonna 25 vuotta. Yritys on tietokanta yli 80 000:sta tosielämän onnettomuudesta. Uusi turvavyöratkaisu on osa Volvon laajempaa turvallisuusekosysteemiä, joka toimii saumattomasti yhteen auton turvatyynyjen, matkustajien havaitsemisjärjestelmän ja kuljettajan apujärjestelmien kanssa.
Lisää: Volvon monoadaptiivinen turvavyö (LINKKI)
Kuvat: Volvo