Uudenlainen LNG-maakaasuasema

Ensimmäinen raskaan liikenteen nesteytetyn maakaasun (LNG) tankkausasema on otettu käyttöön Vuosaaren satamassa Helsingissä. LNG-kaasua on nyt tarjolla laivojen lisäksi myös rekkoihin ja muihin raskaan sarjan työkoneisiin. Gasum julkisti tänään myös yhteistyösopimuksen Wärtsilän kanssa.

Vuosaaren tankkausasema on osa Gasumin liikennekaasumarkkinan laajentamista. Seuraavat raskaan liikenteen kaasutankkausasemat tullaan avaamaan syksyllä 2016 Turkuun ja vuoden 2017 aikana Jyväskylään ja Vantaalle.

Gasum toteuttaa niiden lisäksi parhaillaan useita muita kaasutankkausasemahankkeita eri puolilla Suomea. ’’Olemme sitoutuneet vahvasti kaasuautoilun kehittämiseen ja yhtenä osana tätä on noin 35 uuden kaasutankkausaseman rakentaminen”, kertoo Gasumin biokaasuliiketoiminnan kehityspäällikkö Jussi Vainikka.

Ranskaan kaluston ajoneuvovalmistajat ovat aktiivisesti myös mukana tässä kehityksessä. Esimerkiksi Iveco, Scania ja Volvo tarjoavat kaasukäyttöisiä ajoneuvoja Suomen markkinoille.

Kuluva vuosi on ollut Suomen LNG-tarjoamalle merkittävä. Suomen ensimmäinen LNG-tuontiterminaali valmistui kesällä Porin Tahkoluotoon ja tuo vähäpäästöisemmän energian entistä paremmin teollisuuden, merenkulun ja raskaan liikenteen tarpeisiin.

Nyt rakentuva infrastruktuuri mahdollistaa myös biokaasun jakelun.

Yhteistyöhön Wärtsilän kanssa

Gasum aloittaa suomalaisen konevalmistaja Wärtsilä kanssa yhteistyön tavoitteenaan kehittää luonnonkaasujen hyödyntämistä ja jakelua niin maalla kuin merelläkin.

Yhteistyö kattaa useita kehittämisalueita, kuten Smart Power Generation -voimalaitoskonseptin, kaasun merenkulun polttoaineena, biokaasumarkkinat, LNG:n/LBG:n jakelun sekä ylläpidon ja käytön.

LNG:n meriliikennekäyttöön liittyvässä kehittämistyössä hyödynnetään myös Gasumin tytäryhtiön Skangasin osaamista. Skangas on johtava toimija pohjoismaisilla LNG-markkinoilla.

Kuva: Gasum Oy

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!