Kaivosteollisuus innostui akkumetalleista – vain akkutehdas puuttuu

Akkumetallit tekevät Suomesta kaivosteollisuuden mukaan globaalin pelurin ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä. Suomessa yhdistyvät juuri oikeat malmivarannot, teknologiaosaaminen ja vastuullisuusperinteet. Akkukemikaalien valmistusta on tulossa, mutta suuren luokan akkutehdas Suomesta vielä puuttuu.

Suomessa on käytännössä kaikkien sähköautojen akkuihin tarvittavien mineraalien esiintymiä ja tuotantoa.

”Kaiken sähköistyminen” on globaali trendi ja siihen tarvittavia nikkeliä, kobolttia, grafiittia ja litiumia löytyy suomalaisesta maaperästä, niitä voidaan jalostaa Suomessa ja täällä osataan vaatia tuotannolta vahvaa vastuullisuutta”, kehuu viranomaisiakin kanadalaisen malminetsintäyhtiö Mawsonin toimitusjohtaja Michael Hudson sanoo.

Kanadalainen Mawson selvittää parhaillaan Ylitorniolla merkittävän kulta-kobolttimineraalivarannon laajuutta. Suomessa on myös Euroopan pisimmälle viety litiumprojekti, joka on tarkoitus startata vuonna 2021.

Kuva: Keliber

Suomalaisyhtiö Keliberin talousjohtaja Jaakko Vilponen korostaa, että alkuvaiheessa runsaasti rahoitusta edellyttävän projektin vieminen maaliin on ollut paljolti hyvien rahoittajien ansiota.

”Toki olemme eurooppalaisista projekteista myös ainoa, jolla on valmiit malmivarannot”, Vilponen muistuttaa.

Metalleilla on avainrooli niin liikkumisen sähköistymisessä kuin päästöttömässä energiantuotannossakin.

”Suomeen olisi täysin mahdollista rakentaa menestyvä akkuklusteri. Meillä on varma raaka-ainelähde, jäljitettävä tuotantoketju ja merkittävää jalostuskapasiteettia”, Terrafamen hallituksen puheenjohtaja Lauri Ratia korostaa.

Akkumetallien jalostusta ja  myös akkumateriaalien ja -kemikaalien tuotantoa on tulossa, mutta varsinaiset megaluokan akkupaketteja valmistavat tehtaat puuttuvat. Vaasan seudun Gigafactory -markkinointi hakee edelleen kontakteja. Sen sijaan Ruotsi ja Saksa ovat jo saaneet autoteollisuuden ansiosta omat akkupakettitehtaansa.

Lisää: Akkuaiheiset uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI), akkumateriaalit (LINKKI) ja Gigafactory-uutiset (LINKKI) ja muut akkutehdas-uutiset (LINKKI).

Aloituskuva: Nikkeli on yksi litiumakkujen pääraaka-aineista. Lähde: Terrafame 2018 esitys.

TAUSTAA

  • Maailmassa ”sähköistetään kaikki” kiihtyvällä vauhdilla.
  • Kiinassa tavoitellaan viiden miljoonan sähköauton rajapyykkiä jo vuonna 2020.
  • Intiassa kaavaillaan diesel- ja sähköautojen myynnin täydellistä kieltämistä reilun 10 vuoden kuluttua.
  • Suomessakin on jo tehty ensimmäisiä ehdotuksia nopeasta polttomoottoriautoista luopumista ja sähköautojen käyttöönotosta.
  • Kiinan tavoitteet ovat vieläkin kunnianhimoisemmat: viisi miljoonaa sähköautoa käytössä jo parin vuoden sisällä – seitsemän miljoonan sähköauton oma tuotanto viisi vuotta myöhemmin.

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!