Volvo kehittää autojen 5G-teknologiaa

Volvo kehittää kiinalaisen China Unicomin kanssa 5G-verkkojen uusia käyttömahdollisuuksia autojen ja liikenneympäristön väliseen tiedonsiirtoon. Tavoitteena on löytää parannuskeinoja ympäristön lisäksi turvallisuuteen, asiakasmukavuuteen ja autonomiseen ajamiseen.

Uuden 5G-teknologian avulla autolla voisi olla käytössään tietoa esimerkiksi syntyvistä liikenneongelmista, kuten tietöistä, ruuhkista tai onnettomuuksista. Näin auto voi ryhtyä automaattisesti ennakoiviin toimenpiteisiin ja hidastaa vauhtia tai ehdottaa uutta vaihtoehtoista reittiä.

Toinen esimerkki tulevaisuuden verkottuneista autoista on mahdollisuus löytää nykyistä helpommin vapaa pysäköintipaikka liikennekameroiden avulla. Autot voivat myös viestiä liikennevalojen kanssa, jolloin voidaan hakea autolle optimaalinen nopeus ja hyötyä niin kutsutusta vihreästä aallosta.

Kuna autot viestivät toistensa kanssa, myös moottoriteille liittyminen ja niiltä poistuminen on turvallisempaa. Kun autoihin ja autoista voidaan myös siirtää enemmän tietoja nopeammin pienemmällä viiveellä, autoissa voidaan käyttää enemmän erilaisia sovelluksia

Uusi 5G on  huomattavasti edeltäjäänsä 4G:tä nopeampi. Sen datakapasiteetti on myös suurempi ja vasteajat ovat lyhyemmät kuin 4G:ssä.

Uusia 5G-verkkoja lanseerataan jo Kiinan suurissa kaupungeissa China Unicomin ja muiden operaattoreiden toimesta. Kiinan uskotaan myös ottavan käyttöön omat alueelliset standardit autojen ja muiden yksiköiden välisille V2X-teknologioille.

Volvon yhteistyö China Unicomin kanssa auttaa sitä valmistautumaan paikallisiin vaatimuksiin ja saamaan V2X-teknologian käyttöön Kiinassa.Yritys aikoo tuoda 5G-yhteydet jo seuraavan sukupolven automalleihin, jotka perustuvat yrityksen SPA2-moduulialustalle.

Taustaa: Kiinalainen omistaja

Volvon omistaja on vuodesta 2010 ollut kiinalainen Zhejiang Geely Holding. Silti Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat edelleen pääasiassa Göteborgissa.

Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).