Mercedes-Benz luottaa omiin akkuihin

Saksalainen Daimler-konserni investoi yli miljardi euroa koko maailman kattavaan akkutuotantoon eri puolilla maailmaa. Sillä yritys valmistautuu sähköautokauteen, josta Suomessa kävi kertomassa yrityksen e-puolen tuotekehitysjohtaja Jochen Hermann.

Daimlerilla on jo kaksi akkutehdasta jo Sachsenin osavaltiossa Kamenzissa ja kaksi tehdasta Baden-Württembergin osavaltiossa Stuttgart-Untertürkheimissa Saksassa. Yhden tehtaan kohteita ovat Saksan Singelfingen, Kiinan Peking, USA:n Tuscaloosa sekä Thaimaan Bangkok.

Jochen Hermann, Daimler

”Haluamme tuntea omat akkumme, niiden raaka-aineet ja rakenteet perusteellisesti alusta lähtien. Voimme seurata myös harvinaisten akkumetallien kuten koboltin, mangaanin ja litiumin jälkiä kaivostasolle saakka”,  tuotekehitysjohtaja Jochen Hermann (kuvassa) kertoi Vehon tilaisuudessa Vantaalla.

Hän kertoi myös, että isona autonvalmistaja vaativa velvollisuus huolehtia kaivosalan ihmisoikeuksien toteutumisesta, vastuullisesta akkutuotannosta sekä liikenneturvallisuudesta sähköisen autoilun aikakaudella.

Mercedes-Benz vastaa sähköisen liikkumisen kehitystarpeisiin laajentamalla sekä ladattavaa hybridiautomallistoaan että sähköautotarjontaansa. Tämän vuoden loppuun mennessä Suomessa on tarjolla jo 20 plug-in-lataushybridimallia eri kokoluokissa. Vuonna 2030 yli puolet uusista Mercedes-Benzeistä kuuluu EQ-tuoteperheeseen

Mercedes-Benz arvioi, että vuoteen 2030 mennessä yli 50 prosenttia uusista myytävistä autoistaan on varustettu joko 48 V sähköteknologialla (EQ Boost), plug-in-latausteknologialla (EQ Power) tai akkusähköllä (EQ). Esimerkiksi 48 V:n järjestelmää hyödynnetään tämän vuoden loppuun mennessä jo yli sadassa Mercedes-mallista.

Vai olisiko vetyauto parempi?

Mercedes-Benzillä on pitkä kokemus myös vetykäyttöisen polttokennoteknologian kehittämisestä. Sen  etuna ladattaviin sähköautoihin on edelleen nopea ”lataus”, sillä esimerkiksi Mercedes-Benz GLC F-Cellin tankkaus kestää vain noin kolme minuuttia.

Haasteita aiheuttavat toistaiseksi harva tankkausverkosto sekä tarvittavan vetyenergian säilyttäminen ja siirto. ”Akkusähköön verrattuna vety olisi loistava voimalähde kuorma-autoille ja muulle raskaalle liikenteelle, varsinkin pitkissä kuljetuksissa ja reiteillä halki Euroopan”, Jochen Hermann vakuuttaa.

Kuva: Mercedes-Benzin EQ-autojen akkualusta.