Ensin sähköautoihin – sitten robottiautoihin

Saksalainen Volkswagen on kertonut tuottavansa vuonna 2026 uutuutensa sähkökäyttöisinä ja ohjelmistoilla päivitettävänä. Samalla yritys virittelee seuraavaa vaihetta, jossa auto voisi liikkua ilman kuljettajaa. Yritys lupaa tuoda autonomisen ajamisen laajasti saataville vuoteen 2030 mennessä. 

Wolkswagenin kehitysohjelma Trinity tähtää sähkömalleissa pitkään toimintamatkaan, erittäin nopeaan lataukseen ja uuteen tuotantoprosessiin sekä ohjelmistopohjaiseen rakenteeseen. Yritys on varannut muutosta varten noin 16 miljardia euroa käytettäväksi sähköiseen liikkumiseen, hybridisaatioon ja digitalisaatioon liittyviin investointeihin vuoteen 2025 mennessä.

Samaan aikaan yritys sopeuttaa muuta toimintaansa ja jatkaa bensiini- ja hybridimallien valmistusta. Silti vuoteen 2030 mennessä yrityksen tavoite on kutenkin kasvattaa markkinaosuuttaan yli 70 prosenttiin täyssähköautojen toimituksista Euroopassa – eli kaksinkertaistaa aikaisemman 35 prosentin suunnitellun tavoitteensa. Yhdysvalloissa ja Kiinassa brändi tavoittelee yli 50 prosentin markkinaosuutta täyssähköautoissa samalla ajanjaksolla.

Volkswagen bränsijohtaja Ralf Brandstätter.

Volkswagen on panostanut akkuratkaisujen kehittämiseen ja tuotantoon.  Modulaarinen MEB-alusta (Modular Electric Drive Toolkit) tulee näkymään myös uusien mataprofiilisten sähköautojen SSP:n (Scalable Systems Platform) käyttöönotossa. Se tulee käyttöön ensimmäistä kertaa Trinity-lippulaivamallissa, jonka tuotanto pitäisi käynnistyä 2026 Wolfsburgissa.

Uuden Trinity-mallin luvataan toimivan useimmista ajotilanteista itsenäisesti. Tosin aloittamishetkellä vuonna 2026 ollaan autonomisen ajamisen tasolla 2+ (osittainen automaatio, auto voi liikkua ilman kuljettajan ajoon puuttumista), mutta auton pitäisi olla teknisesti valmis jo tasolle 4 (auto suoriutuu useimmista ajotilanteista täysin itsenäisesti).

Volkswagen kertoo tuovansa ajoneuvomalleista, kuten Trinitystä, huomattavasti nykyistä vähemmän versioita. Niissä kun tulee olemaan kaikki tarvittava jo valmiina ja asiakkaat voivat ottaa haluamansa toiminnot käyttöön digitaalisen ekosysteemin avulla.

Ja maksaa niistä vasta kun haluaa ne käyttöönsä ohjelmistopohjaisten ratkaisujen avulla. Se luo edellytyksiä myös kokonaan uusille, dataan perustuville liiketoimintamalleille. Yritys aikoo saada sen avulla myös uusia tuottoja asiakkaiden varaamista lataus- ja energiapalveluista tai autonomisesta ajamisesta.

”Tulevaisuudessa ajoneuvo itsessään ei enää määritä ostohetkellä sen yksilöllistä kokoonpanoa. Asiakkaat voivat hankkia digitaalisen ekosysteemin avulla lisätoimintoja tarpeittensa mukaan milloin tahansa”, Volkswagenin brändistä vastaava Ralf Brandstätter visioi tulevaisuuden autonhankintaa.

MEB/PPE saa jatkoa SSP-alustasta

Volkswagenin modulaarinen MEB-alustarakenne on jo nyt yksi alan täyssähköalustoista ja MEB-rakenteen käyttö tuotannossa laajenee nyt maailmanlaajuisesti Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa.

Vuoteen 2022 mennessä konserni tarjoaa 27 MEB-pohjarakenteeseen perustuvaa mallia. Ensi vuonna konserni lanseeraa myös ensimmäiset PPE-alustarakenteeseen (Premium Platform Electric) pohjautuvat autonsa, joiden kiihtyvyys on parempi, toimintamatka pidempi ja latausaika lyhyempi.

Volkswagenin alusta- ja ohjelmistoratkaisut vuosiksi 2020-2024 esitteli Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess.

Vuosikymmenen puoliväliin mennessä kehitetään seuraavan sukupolven täyssähköisiin, täysin digitaalisiin ja erittäin skaalautuviin ajoneuvoihin SSP-alustarakenne (Scalable Systems Platform), jolle voidaan rakentaa kaikkien merkkien ja segmenttien malleja.

”Yhdistämällä brändiemme vahvuudet pystymme laajentamaan tulevaisuuden teknologioitamme entistä nopeammin ja maksimoimaan niistä hyötyvien ihmisten määrän. Hyvä suorituksemme kriisivuonna 2020 antaa meille vauhtia muutoksemme nopeuttamiseen”, sanoo Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess.

Auton yhteyksien ja ohjelmistojen osalta Volkswagen pyrkii tulevina vuosina saavuttamaan synergiaetuja kaikkien brändien tuotannossa. Tämä perustuu vuonna 2020 perustettuun Car.Software-Org.in toimittamaan VW.OS-käyttöjärjestelmään.

Versio 1.2 tulee käyttöön PPE-alustarakenteen kanssa ja versio 2.0 otetaan käyttöön koko konsernissa SSP-rakenteessa. Siihen mennessä auton ohjelmistokehityksen yrityksen sisäisen osuuden odotetaan nousevan nykyisestä 10 prosentista 60 prosenttiin. Car.Software-Org. kehittää myös teknistä perustaa autonomiselle ajamiselle, dataan pohjautuville liiketoimintamalleille sekä uusille liikkumispalveluille.

Kuusi uutta akkutehdasta

Vuodesta 2023 alkaen konserni ottaa käyttöön yhtenäisen akkukennojen rakenteen kaikkialla maailmassa. Niiden avulla hintaa voidaan alentaa jopa 50 prosenttia pienemmän kokoluokan segmentissä ja jopa 30 prosenttia volyymisegmentissä.

Akkukennojen kysynnän tyydyttämiseksi Volkswagen aikoo rakentaa yhteistyökumppaneidensa kanssa vuosikymmenen loppuun mennessä Eurooppaan kuusi kennotehdasta, joiden kokonaiskapasiteetti on 240 gigawattituntia.

Konserni aikoo edistää myös julkisen pikalatausverkoston laajentamista Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa.

Kuvituskuva: Volkswagen Trinity

Päivitetty