Volkswagen tuo lidar-tutkatekniikat pikkubussiin

Ensi vuonna esiteltävä Volkswagenin täyssähköinen ID.BUZZ-konseptiauto tulee olemaan myös ensimmäinen hyötyajoneuvo, joka pystyy aikanaan liikkumaan myös autonomisesti. Volkswagen on perustamassa lisäksi uutta kehitysyksikköä tulevaisuuden liikkumispalvelujen ja autonomisen ajamisen toteuttamiseen. Katso linkit myös käytettävästä Lidar-tekniikasta Volkswagenin ID.Buzz-minibussin esittelyvideoihin.

Volkswagen aikoo kehittää uuden yksikön avulla laajemminkin uusia MaaS (Liikkuminen palveluna, Mobility as a Service) ja TaaS (Liikenne palveluna, Transport as a Service) -palveluita. Yksi tulevista Volkswagenin MaaS-palveluista on kyytipalvelu MOIA ja uusista TaaS-palveluista on Citon kuriiripalveluiden B2B-alusta.

Argo AI:n toiminta perustuu tekoälypohjaisten ohjelmistojen lisäksi erikoisrakenteiseen lidar-tekniikkaan.

Uuteen divisioonaan kuuluu MOIA:n ja Citon lisäksi autonomisen ajamisen Agro AI -yhteisyrityksen ohjelmistoalustoihin liittyvät investoinnit ja muut robottiajamiseen liittyvä kehitystoiminnat. Volkswagen lisäksi Ford on sijoittanut Argo AI -yhtiöön. Yrityksellä on Yhdysvaltain lisäksi Euroopan kehityskeskus Münchenissä Saksassa.

”Autonomisen ajamisen tutkimus- ja kehitysohjelman myötä asetamme suunnan tulevaisuuden liikkumiselle. Odotamme autonomisten järjestelmien olevan kaupallisessa käytössä Volkswagen-hyötyajoneuvoissa vuoteen 2025 mennessä”, kertoo Volkswagen Hyötyautojen toimitusjohtaja Carsten Intra.

Agro AI -investointien lisäksi Volkswagen aikoo investoida miljardeja euroja myös autojen Car Software -ohjelmisto-organisaatioon, joka kehittää Argo AI:sta itsenäisenä, uudenlaisia avustavia ja automatisoituja toimintoja seuraavan sukupolven robottiajoneuvojen 4-tasoon asti.

Volkswagen autonomisissa robottikokeissa käytetään Argon itsenäisesti ajavaa järjestelmää (SDS), joka on istutettu Volkswagenin ensi vuonna julkaistavaan täyssähköiseen ID.BUZZ-minibussiin, joka on ollut esillä jo vuodesta 2017 alkaen yrityksen minibussin kehitysalustana.

”Teemme tänä vuonna Saksassa ensimmäiset kenttäkokeet, joissa Argo AI:n itseohjautuvaa järjestelmää käytetään ID.BUZZ:n tulevaisuuden versiossa”, kertoo Volkswagen hyötyautojen autonomisen ajamisen johtaja Christian Senger.

Lisätietoja: Argo AI (LINKKI), yrityksen Lidar-tekniikka (LINKKI) ja video (LINKKI)) sekä  hae Volkswagenin ID.Buzz-minibussin esittelyvideoita Youtubessa (LINKKI).

Kuva: Volkswagen ID.BUZZ -robottibussikonsepti.