Suomalaiset tutkimaan tulevaisuuden autojen säähaasteita

Nykyajoneuvoista löytyy jo monia automaattitoimintoja, mutta ne ovat usein haavoittuvaisia vaihtelevissa sääolosuhteissa. Tätä haastetta aikoo taklata Mercedes-Benzin koordinoima hanke, jossa on mukana VTT:n lisäksi muitakin suomalaisia toimijoita. Lopullinen tavoite on L4-tason robottiautoissa.

Tavoitteena on luoda ympäristönhavainnointijärjestelmä, jota tukee tekoäly ja joka mahdollistaa ajamisen huonoissa sääolosuhteissa. Sääolosuhteiden vaikutusta antureihin pyritään pienentämään muokkaamalla antureiden toimintaa datan avulla.

”Hankkeessamme kehitettävät anturit ja niiden datan käsittely on täysin uutta ja siirtää nykyiset saatavilla olevat autotutkat ja -kamerat museoiden hyllyille”, arvioi suomlaisen tutkimustiimin päällikkö Matti Kutila VTT:ltä. Lopputuloksena on järjestelmä, joka toimii erilaisissa valaistus- ja sääolosuhteissa.

Hankkeen tähtäimenä on kaikkiin keliolosuhteisiin soveltuva automaattisen ajamisen järjestelmä, joka pystyy takaamaan turvallisen matkustamisen, vaikka sää ja valaistus rajoittavat antureiden kykyä nähdä. Näihin olosuhteisiin sisältyvät niin rankkasateet, sakea sumu kuin lumisadekin, kaikkina vuorokauden ja vuoden aikoina.

Projektissa pyritään varmistamaan paitsi antureiden toiminta kelistä huolimatta, myös rajoitettu automaatio. Vaikka kaistaviivat eivät näkyisi, rajoitettu automaatio sallii ajamisen alennetulla nopeudella ilman, että automaatiota tarvitsisi kytkeä kokonaan pois.

Turvallisuus lisääntyy myös siirryttäessä matalan tarkkuuden antureista korkeaan resoluutioon. Tämä puolestaan helpottaa pientenkin esineiden havaitsemista jo etäältä, mikä estää voimakkaat hätäjarrutukset lisäten ajomukavuutta sekä vähentäen mm. peräänajon riskiä.

Projektissa kehitetään tekoälypohjaisia algoritmeja anturidatan jalostamiseen. Tekoälyn avulla yritetään päästä eroon virheellisistä havainnoista. Antureiden data auttaa luomaan parempaa tilannekuvaa ajoneuvolle. Suomessa alan osaamista on myös Sensible 4:ssä, joka on jo pitempään kehittänyt sääoloista riippumatonta robottiautotekniikkaansa (LINKKI).

Kesäkuussa käynnistynyt kolmivuotinen AI-SEE -hanke on kansainvälinen Mercedes Benz AG:n koordinoima tutkimushanke, jossa suomalainen ja pohjoismaalainen huippuosaaminen näyttelee tärkeää roolia. Varsinkin kun pohjoiset sääolosuhteet eroavat merkittävästi Keski-Euroopasta.

AI-SEE-hankkeessa on mukana kaikkiaan 21 kumppania, jotka koostuvat tutkimuslaitoksista, autotoimittajista sekä eri ohjelmistoyrityksistä.  Suomesta on VTT:n lisäksi autonomisen ajamisen teknologiaa kehittävä ohjelmistoyritys Unikie, signaalikäsittelyyn erikoistunut Meluta sekä Patria, joka haastaa ajoneuvoteollisuuden ratkaisuja off road -näkökulmasta.

AI-SEE on Penta Euripides² -rahoitteinen hanke (ID: 2020008) ja budjetti on 21,58 miljoonaa euroa. EURIPIDES² on EUREKA-klusteri, joka edistää innovatiivisten sekä teollisuusvetoisten tutkimus- ja kehityshankkeiden luomista älykkäiden elektronisten järjestelmien alalla.

Aiempi projekti DENSE-EU-ECSEL päättyi helmikuussa 2020 ja sen aikana onnistuttiin luomaan jo huomattavasti kehittyneempiä järjestelmiä ympäristön havainnointiin. Uusi AI-SEE-hanke jatkaa anturikehitystä heikkojen keliolosuhteiden hallintaan.

Hankkeen tulokset paitsi säästävät sekä aikaa että kehittämiskuluja, myös tehostavat Euroopan kilpailukykyä, sillä projekti kiihdyttää uudenlaisten SAE L4-automaation markkinaesittelyä vuoteen 2030 mennessä.

Lisää: AI-SEE-hanke (LINKKI) sekä aiemmat Uusiteknologia.fi:ssä julkaistut robottiautouutiset (LINKKI) sekä sääolosuhteisiin liittyvät uutiset (LINKKI).

Kuvituskuva: Mercedes-Benzin robottiautojen turvallisuusideat (LINKKI) Uusiteknologia.fi:ssä 10.7.2019.

Päivitetty