Suomen pelimarkkinat 423 miljoonaa euroa

Suomessa tietokonepelejä myydään tänä vuonna arviolta noin 423 miljoonan euron arvosta, joka on prosentin pienempi kuin ensimmäisenä koronavuona.  Myös pilvipelaaminen tekee tuloaan, mutta on vielä vasta alkutaipaleella sadantuhannen maksavan pelaajan ja 6,4 miljoonan euron liikevaihdollaan.

Runsaan neljänsadan miljoonan euron Suomen pelimyynnistä 55 prosenttia on Playstationin ja Xbosin tyyppisiä konsolipelejä, mobiilipelejä 26 ja varsinaisia pc-pelejä 20 prosenttia tietokonepelejä. Luvut selviävät Newzoo-tutkimusyhtiön pelialan raportista, johon on kerätty tietoja videopelimarkkinoilta sekä maailmanlaajuisesti että Suomesta.

Luvuissa on mukana fyysisesti ja digitaalisesti jaellut videopelit, niiden lisähankinnat ja pelitilaukset, mutta ei pelien mainostuloja, yrityspalveluja, vedonlyöntiä tai pelilaitteita.

Pelaajia Suomessa on samaisen raportin mukaan yli 3,5 miljoonaa. Suosituin pelialusta on kännnykät, joilla on noin 1,6 miljoonaa pelaajaa. Pelikonsoleja ja tietokoneita käyttää molempia noin 1,2 miljoonaa pelaajaa. Monet pelaajista pelaavat  kuitenkin useammalla kuin yhdellä pelialustalla.

Peleistä usein puhutaan poikien ja miesten harrastuksena, joita on edelleen 54 prosenttia, mutta naisistakin on jo 45 prosenttia pelaajista. Suurin ikäryhmä ovat 21–35-vuotiaat (33 %), jonka jälkeen tulevat 36–50-vuotiaat (26 %) ja kolmantena vasta nuoret ja nuoret aikuiset eli 10–20-vuotiaat (24 %).

Varsinaisen pelaamisen lisäksi netin kautta katsellaan kasvasti peliaiheisia videoita. Niitä seuraa Suomessa jopa 1,8 miljoonaa katsojaa. Kilpapelaamisen eli eSportsin suosio on sekin kasvussa ja sitä Suomessa seuraa nykyisin jopa 720 000 katsojaa.

Pelaaminen oli esillä laajalti eilen Helsingin messukeskuksessa päättyneessä Assembly Summer–tapahtumassa, joka juhli tänä vuonna 30 vuotista taivaltaan. Tapahtumaan osallistui kolmen päivän aikana tuhansia pelaajia ja digitaalisesta tietokonekulttuurista kiinnostunutta harrastajaa.

Lisää: Aiemmat Assembly-tapahtumia käsitelleet uutiset (LINKKI).

Kuva: Telia/Assembly