Suomalainen Novatron osallistuu Tarton yliopiston johtamaan tutkimushankkeeseen, jossa kehitetään tekoälyyn perustuvia koneohjausratkaisuja maansiirto-, logistiikka- ja metsätalouden koneisiin . Suomesta mukana ovat Novatronin lisäksi Tampereen ja Aalto-yliopistot.
Tavoitteena on mahdollistaa itseohjautuvien raskaiden ajoneuvojen toiminta turvallisesti ja luotettavasti vaikeissa olosuhteissa. Euroopan komissio tukee nelivuotista hanketta kahdeksalla miljoonalla eurolla.
Uudessa XSCAVE-tutkimushankkeessa kehitetään tekoälyyn perustuvia tapoja varmistaa itseajavien raskaiden ajoneuvojen turvallisuus ja luotettavuus haastavissa olosuhteissa. Varsinkin kun niiden on toimittava talvella jäisillä teillä, ja kaivinkoneiden on pärjättävä maastossa ja työmailla, jossa maaperä on irtonaista.
Itseohjautuvan teknologian käytössä arvaamattomat ympäristöolosuhteet — kuten jää, lumi, muta ja irtokivet — tekevät uusimman tekniikan käytöstä vaikeaa ja vaarallista. Hankkeen tavoitteena onkin parantaa autonomista toimintaa maankäytössä, metsätaloudessa ja logistiikassa.
Tutkimushankkeen tulokset saatetaan kaikkien yhteistyökumppaneiden köyttöön, joita ovat suomalaisen anturi- ja koneohjausteknologiaa kehittävän Novatroni, ruotsalaisen konepajayritys Komatsu Forester ja virolainen autonomisten ajoneuvojen kehittäjän Clevon.
”Tähän asti koneohjausteknologiaa on käytetty ensisijaisesti maansiirtotöiden tuottavuuden parantamiseen ja päästöjen vähentämiseen. Tekoälyn integrointi koneohjaukseen uusien turvallisuutta parantavien sovellusten kehittämiseksi on mielenkiintoinen ja kunnianhimoinen mahdollisuus”, sanoo Novatronin toimitusjohtaja Petri Moisio.
Suomalaisyritys on kehittänyt ja valmistanut tuotteita ja ohjelmistoja Pirkkalassa sijaitsevassa teknologiakeskuksessaan vuodesta 1991 lähtien. Novatronin tuotteisiin kuuluvat tarkat komponentit, kuten G3-anturit ja EL-laservastaanottimet sekä Xsite 3D- ja 2D-koneohjausjärjestelmät ja mittalaitteet. Yrityksen tuotekehitystiimi on kehittänyt itseohjautuvien työkoneiden toimintaa jo vuodesta 2022.
Oulun yliopiston vetämässä valtakunnallisessa, 2024 päättyvässä, SWARM-hankkeessa kehitettiin maarakennuskalustoparven automaattista ohjausta erityisesti kaivosalan tarpeisiin. Parvessa testattiin puskutraktorin, tiivistyskoneen ja kaivinkoneen etäohjattua ja autonomista yhteistyötä. Tutkimuksessa saavutettua tietoa päästään jatkojalostamaan XSCAVE-hankkeen myötä.
Tausta: Euroopan komission rahoittamassa hankkeessa ”Explainable, Safe, Contact-Aware Planning and Control for Heavy Machinery Manipulation and Navigation” (XSCAVE) tutkimuskumppaneina ovat Suomesta Tampereen yliopisto ja Aalto-yliopisto Suomesta, Uumajan yliopisto ja Tsekistä teknologiayliopisto CTU sekä utkimuslaitos FZI Saksasta. Yrityksistä on Noovatronin lisäksi myös Toshiba Europe ja Algoryx Simulation Ruotsista.
Lisää: XSCAVE-tutkimushanke (LINKKI)
Kuva: Ari-Pekka Ahonen/Roihu/Novatron