6G-tekniikat tekevät autoista vaativan ohjelmistoalustan

Ajoneuvoista tulee tulevaisuudessa entistä vaativampi ohjelmistoalusta uusien autonomisten tekniikoiden ja nopeampien 6G-verkkojen kautta. Ne vetävät vertoja kompleksisuudessa jopa kehittyneimmille matkapuhelimille, arvioi Oulun yliopiston Empirical Software Engineering -yksikön professori Tero Päivärinta. Hyvä esimerkki tulevaisuuden autosta on yliopiston jo pitempään käytössä ollut 6G-koeauto ratkaisuineen.

Nykyaikaisessa henkilöautossa on jo satoja miljoonia koodirivejä ja tietoliikenneyhteydet tulevaisuus tulee vain lisäämään ohjelmistojen osuutta autoissa. Liikenne muuttuu älyliikenteeksi, jossa teillä kulkee ennen pitkää kokonaan itsenäisesti liikkuvia autoja.

”Auto on internet-laite siinä missä monet muutkin ja hyvin ohjelmistointensiivinen sellainen. Tutkijalle auto tarjoaa hyvin rikkaan ohjelmistoympäristön, jossa on valtava määrä tutkittavia ja ratkaistavia asioita”, Oulun yliopiston professori  Tero Päivärinta sanoo.

Siksi Oulun yliopistollakin on käytössä 6G-koeauto, joka on pakattu täyteen uusinta elektroniikkaa. Sen lisäksi on nähty jo uudenlaisia autonomisen ajamisen esiasteita ja myös kansainvälinen autoteollisuus lisää koko ajan autoihin erilaisia uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Kuvaaja Kenichi Komatsu, Oulun yliopisto 

Ja autonomisuuden aste kasvaa. Siksi entistä tärkeämpää ovat eri järjestelmien yhteensopivuus ja yhteistoiminta, koska, ajoneuvojen täytyy reagoida ympäristöönsä ja toisiin ajoneuvoihin, ihmisistä puhumattakaan.

”Autojen tietoisuus ympäristöstään asettaa valtavia vaatimuksia tietoliikenteelle ja konnektiviteetille. Tarvitsemme myös ohjelmistoratkaisuja yhteenliitettävyyden lisäksi myös auton hallintajärjestelmiin ja ennen pitkää myös työ- ja viihdesovelluksiin. Kaikki nämä rajapinnat täytyy standardoida, jotta varmistetaan niiden yhteentoimivuus”, sanoo professori Päivärinta.

Tämä on kaikkien ohjelmistofirmojen näkökulmasta erittäin hyvä uutinen. Sen sijaan, että koodifirma laatisi ohjelmistoja vain yhden automerkin käyttöön, yritykset voivat valmistaa niitä kaikille automerkeille. Päivärinnan mukaan ajoneuvojen ohjelmistoekosysteemi määritellään uudelleen ja sillä on suurta merkitystä Euroopan autoteollisuudelle.

”Eurooppalaisten täytyy pystyä kilpailemaan amerikkalaisten ja kiinalaisten autovalmistajien kanssa. Se vaatii tiettyä etukenoa standardoinnissa ja klustereiden luomista sen sijaan, että poteroiduttaisiin yhden automerkin taakse”, sanoo professori Tero Päivärinta.

Oulukin onkin hänen mukaansa nykyään jo autokaupunki paikallisen jo satakunta yritystä sisältävän klusterin seurauksena. ”Melkein kaikissa moderneissa autoissa ympäri maailman on ohjelmistoja, joita on kehitetty Oulussa”, mainostaa yliopistokaupunkiaan Tero Päivärinta.

Eikä älyliikenne tarkoita jatkossa  ainoastaan renkailla autoja vaan tulevaisuudessa myös uudenlaisia lentokoneita tai koptereita.  Siksi langattoman tietoliikenteen sovellusalueiden parissa työskentelevä dosentti Jussi Haapola Oulun yliopistosta sanookin, että ilmaliikenne avaa tulevaisuudessa uusia haasteita.

Haapola että Päivärinta haluavat painottaa, että uusi tulossa oleva 6G ei ole itsetarkoitus vaan se on asioiden mahdollistaja. ”Haluan, että 6G on jatkossa kuin ilma tai sähkö. Asiat toimivat, mutta meidän ei tarvitse kiinnittää siihen huomiota”, sanoo Jussi Haapola  Myös Tero Päivärinnalla on samanlaisia ajatuksia tulevaisuuden kehityksestä.

Kuvituskuva: Oulun yliopisto