Tulevaisuuden lentotakseihin autojen anturitekniikkaa

Ilman kuljettajaa toimivat lentotaksit voivat olla jo vuonna 2030 yhdysvaltalaisen konsultointiyritys Boston Consulting Groupin mukaan todellisuutta. Visio toteutuukin jos lentämisen sähköistyminen ja anturitekniikka pysyy kehityksessä mukana. Ainakin MEMS-anturielektroniikan valmistaja Bosch ja Airbus näkevät alueella suuria mahdollisuuksia. Mukana video TED-esityksestä.

”Suunnitelmien mukaan ensimmäiset lentotaksit nousevat ilmaan suurimmissa kaupungeissa viimeistään vuonna 2023.”, sanoo Boschin autoelektroniikkadivisioonan johtaja Harald Kröger. Yrityksellä on oma Bosch Sensortec-yhtiö, joka valmistaa konsernin MEMS-antureita ja myy niitä myös muille valmistajille.

Bosch on kehittänyt jo nyt lentotaksien yleisohjauslaitteen yhdistämällä kymmeniä MEMS-antureita. Näin tulevien lentotaksien sijaintia voidaan määrittää jatkuvasti ja se mahdollistaa lentotaksien tarkan ja turvallisen ohjaamisen. Tarvittavat tiedot saadaan liikkeitä ja kohtauskulmaa tarkasti mittaavista kiihtyvyys- ja suuntakulma-antureista.

Uusin havainnekuva Airbusin ideoimasta lentotaksista.

Perinteinen ilmailuteknologia on kuitenkin laajaan käyttöön liian kallista, kookasta ja painavaa. Siksi Bosch aikoo hyödyntää tulevaisuuden lentotakseissa ESP-luistonestojärjestelmissä ja robottiautoissa käytettäviä antureita.

”Tavoitteemme on tehdä lentotaksien käytöstä kohtuullisen hintaista useille palveluntarjoajille”, sanoo ohjauslaitteita kehittävän teknologiatiimin johtaja Marcus Parentis.

Bosch uskoo pystyvänsä painamaan oman MEMS-valmistuksen avulla  hintatason murto-osaan. Nykyisin ilmailualalla käytettävät anturijärjestelmät voivat maksaa yrityksen mukaan satoja tuhansia euroja.

Ensimmäiset lentotaksien testilennot on tarkoitus aloitavat Boschin mukaan  jo ensi vuonna Dubaissa, Los Angelesissa, Dallasissa ja Singaporessa. Kaupallisen toiminnan toivotaan voitavan aloittaa testien jälkeen vuonna 2023. Näin ainakin alan ammattilaiset uskovat.

Aluksi lentotakseissa on todennäköisesti mukana kuljettaja, mutta autonomiset lennot maassa olevan henkilökunnan ohjauksessa olevilla kevyillä ilma-aluksilla suunnitellaan aloitettavaksi suurimpien kaupunkien kattojen yllä mahdollisesti jo vuonna 2025.

Lentotaksit tarjoavat suunnittelijoiden mukaan aivan uuden keinon välttää suurten kaupunkien liikenneruuhkat. Ne ovat yksi vaihtoehto lisää siirtyä paikasta toiseen nopeasti tulevaisuuden kaupungeissa. Niillä voisi säästyä nykyisiin välineisiin verrattuna aikaa kymmenen kilometrin mittaisilla tai sitä pitemmillä matkoilla. Uudenlaisten lentotaksien toimintasäde voisi olla enintään 300 kilometriä.

Kuvituskuva: Airbusin ja Italdesignin näkemys tulevaisuuden lentotakseista (LINKKI, Uusiteknologia.fi:n uutinen, 7.3.2017)  ja Airbusin Rodin Rodin Lyasoffin videoesitys Piilaakson TED2018-seminaarissa.  (LINKKI) ja tietoa Airbusin lentorobottien visiosta (LINKKI).

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2019/