Hyundai hakee polttokennoilleen markkinoita myös työkoneista

Korealaisen Hyundain tavoitteena on laajentaa vetyteknologian hyödyntämistä henkilö- ja kuorma-autojen lisäksi työkoneisiin ja jopa kiskokalustoon. Yritys aikoo tuottaa vuoteen 2030 mennessä 700 000 polttokennojärjestelmää vuosittain, joista polttokennoautoihin menisi 500 000 järjestelmää ja muihin 200 000.

Hyundai Motor Group on julkistanut pitkän tähtäimen suunnitelman uuden vetyteknologian kehittämisestä.  Yhtiö  ja sen alihankkijat aikovat tehdä vetyteknologian hyödyntämiseen vuoteen 2030 mennessä noin 6,7 miljardin euron investoinnit.

Hyundai haluaa FCEV Vision 2030 -nimisellä suunnitelmalla vahvistaa sitoutumistaan vety-yhteiskunnan kehittämiseen ja hyödyntää osaamistaan polttokennojärjestelmissä. Yritys aikoo samalla selvittää mahdollisuuksia tuottaa polttokennojärjestelmiä myös muille autojen, dronejen, laivojen, kiskokaluston sekä trukkien valmistajille.

Polttokennojärjestelmien kysynnän arvioidaan tulevaisuudessa kasvavan nopeasti myös muissa kuin kuljetusalan toiminnoissa, kuten generaattoreiden ja varastointijärjestelmien valmistuksessa. Sitä varten Hyundai aikoo investoida voimakkaasti myös vetyjärjestelmien tuotantoon.

FCEV Vision 2030 -suunnitelman ensiaskeleena Hyundai Motor Groupiin kuuluva Hyundai Mobis Co. käynnisti  joulukuussa jo toisen polttokennojärjestelmiä valmistavan tehtaansa rakennustyöt Chungjussa Etelä-Koreassa. Tehtaan avulla Mobisin vuosittainen järjestelmien tuotantokapasiteetti kasvaa nykyisestä 3 000 yksiköstä 40 000 yksikköön vuoteen 2022 mennessä.

Hyundai Motor esitteli viime vuonna jo toisen sukupolven polttokennoauto Nexonin. Sen käyttämä teknologia on jatkokehitetty vuonna 2013 esitellyn Tucson FCEV -mallin pohjalta. Nexo on Hyundain ensimmäinen alusta, joka on suunniteltu alusta alkaen polttokennoautoksi.

Hyundain kehittämä polttokennojärjestelmä yhdistää ajoneuvossa kuljetettavan vedyn ilmassa olevan hapen kanssa tuottaen sähköenergiaa. Koska moottorissa ei tapahdu polttomoottorista tuttua palamista, järjestelmän sivutuotteena syntyy vain vettä.

McKinsey & Companyn tekemän tutkimuksen mukaan vetypohjaiset polttokennot  vähentävät kokonaiskuluja noin kymmenen prosentilla kaikilla kuljetusmuodoilla, kuten rautatie- ja laivaliikenteessä sekä trukeilla. Tutkimuksessa arvioidaan, että maailmassa tarvitaan vuoteen 2030 mennessä 5,5−6,5 miljoonaa polttokennojärjestelmää.

Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!