Autoon 200 miljoonaa riviä koodia ja nopeat verkkoyhteydet

Oulun yliopiston tutkijoiden mukaan ajoneuvotekniikan ja digitalisoitumisen edistyminen mullistaa liikkumisen tulevaisuutta ja liikennejärjestelmiä enemmän kuin ajoneuvojen meneillään oleva käyttövoiman murros polttomoottorista sähkökäyttöihin. Autojen ohjelmistomäärät kasvavat ja auto verkottuu entistä voimallisemmin langattomiin verkkoihin.

Oulun yliopiston ajoneuvotutkimuksessa on käytössä muun muassa itseohjautuva auto. Tutkimuksella selvitetään, miten isoja ja laajoja ohjelmistokokonaisuuksia voidaan rakentaa autoon tehokkaasti ja hajautetusti. Auton ohjelmistoympäristössä voi olla jopa 200 ohjelmistolisenssiä ja 200 miljoonaa riviä koodia.

Oulun yliopiston ajoneuvotutkimuksessa on käytössä itseohjautuva auto. Kuvaaja Mikko Törmänen.

Yliopistolla selvitetään myös, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää liikenneruuhkien ja onnettomuuksien välttämiseksi, miten auton itseohjautuvuutta kehitetään uusimmalla lasertekniikalla tai työkoneen automaattista työskentelyä 5G tekniikalla.  Ja varmaan tulevaisuudessa tulevan 6G-tekniikan avulla.

Tutkijat selvittävät myös kuinka tuulilasiin integroitu äly mahdollistaa viestinnän ajajan ja ajoneuvon välillä? Kohteena on kovan tekniikan lisäksi  liikkuva ihminen, minkälaisella kulkuneuvolla hän haluaa tulevaisuudessa liikkua, miten hän käyttäytyy liikenteessä teknologian ja tietojärjestelmien opastamana?

Meneillään oleva ajoneuvojen sähköistyminen ja digitalisoituminen uudistavat tulevaisuudessa voimallisesti liikennejärjestelmiä sekä liikenteeseen ja logistiikkaan liittyvää liiketoimintaa ja palveluja.  Sähköistyminen muuttaa liikenteen verotusta ja sääntelyä.

Myös uudet liikkumistavat, kuten sähköinen kevytliikenne ja ilmateitse tapahtuva logistiikka, pitäisi ottaa huomioon kaupunkisuunnittelussa jo nyt. Oulussa tutkitaan myös uusia akkukemikaaleja ja painoteknisiä akkukennoja ns. kriittisten raaka-aineiden kuten koboltin ja toksisten liuottimien korvaajina.

Kuva: Oulun yliopisto