Sähköistä lentämistä kannattaa jo valmistella

Sähköisellä lentämisellä voi mullistaa tulevaisuudessa koko lentämisen ekosysteemin, uskoo Haaga-Helia uudenlaisessa Smart Urban eFly-hankkeessaan.  Optimistisimpien arvioiden mukaan uudenlaiset toimijat kilpailisivat perinteisten lentoyhtiöiden kanssa jo 2030 mennessä. Siksi tekniikan lisäksi kannattaa kehittää jo alueen uusia liikennemalleja.

Sähköisen lentämisen kehitys on alkuvaiheessa keskittynyt uusien akku- ja muiden teknisten ratkaisujen kehittämiseen, mutta samalla on hyvä käyttää aikaa myös myös sähköisen liikenteen tuomien liiketoimintamallien, matkaketjujen, yhteistoiminnan sekä asiakastarpeen ja -käyttäytymisen tutkimiseen.

Tähän aikoo vastata Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Smart Urban eFly -hanke, jonka  avulla halutaan tukea erityisesti Uudenmaan pk-yrityksiä sähköisen lentoliiketoiminnan kehittämisessä ja kasvattamisessa sekä uusien palveluiden luomisessa.

’’Los Angelesissa tehdään lyhyitä matkoja kaupungin sisällä, koska julkinen liikenne on niin toimimaton. Suomessa ei kannata lentää Lauttasaaresta Lasipalatsiin, vaan täällä pitää miettiä ketjuttamista muiden liikennepalvelujen kanssa’’, kiteyttää hankkeessa toimiva Joonas Nurmi, Helsinki Citycopterin perustajaosakas ja kaupallinen johtaja.

Hankkeessa luodaan Uudellemaalle kansallisesti ja kansainvälisesti verkottunut sähköisen lentämisen innovaatioekosysteemi, joka tukee yhteistyötä, alan yritysten kasvua, uusien työpaikkojen syntymistä ja alan kehittymistä. Hankkeella halutaan edistää Uudenmaan vetovoimaa.  Sen kautta Uudellemaalle tulisi myös uusia kasvumahdollisuuksia, arvioi uuden Smart Urban eFlye-ohjausryhmään kuuluva LYGGin toimitusjohtaja Roope Kekäläinen.

Haaga-Helian Smart Urban eFly -ohjelman rahoittajana on Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR). Hanke aloitettiin jo helmikuussa ja se helmikuuhun 2027 asti. Hanketta tukee EU:n lisäksi  myös Uudenmaan liitto.

Lisää: Haaga-Helian Smart Urban eFly-hanke (LINKKI) ja muutama aiempi sähköistä lentämistä käsittelevä uutinen Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI1) ja (LINKKI2).

Kuvat: Airbusin ja Italdesignin näkemys tulevaisuuden lentotakseista (LINKKI, www.uusiteknologia.fi).